skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Nwbr: Slaapproblemen: de kwaal van de moderne tijd (deel 2)

Slaapstoornissen nemen hand over hand toe. De vorige nieuwsbrief beschreef hoe je door normale gebeurtenissen ongemerkt kunt belanden in slaapproblemen. Deze nieuwsbrief zet meerdere oorzaken op een rij. Ik noem diverse maatregelen om dit probleem aan te pakken en vooral wat je zélf kunt doen.

Slapen is eenvoudig, maar slaapproblemen zijn gecompliceerd

Wat je ontdekt zodra je moeite met slapen hebt, is het besef dat het zelden één oorzaak heeft. Het is vaker een combinatie van factoren. Ik zet enkele op een rij met een summiere toelichting.

1. Bijnieruitputting

Slapeloosheid geeft uiteindelijk uitputting, maar andersom kun je door uitputting slaapproblemen krijgen. In de vorige nieuwsbrief las je hoe een continue alert zijn stresshormonen produceert wat op den duur het slaapmechanisme ontregelt.

Iedere leefstijl waar activiteit versus ontspanning niet in de juiste verhouding tot elkaar staat kan zulke problemen oproepen. Bijvoorbeeld een langdurige verbouwing, aanhoudende zorgtaken, continue hectiek in persoonlijke relaties, etc. Denk ook aan die activiteiten die tegen het gezonde dag/nacht-ritme ingaan. Dat kunnen zijn nachtdiensten, transatlantische vluchten, tot ver in de ochtend feesten en vooral niet te vergeten: niet leven conform je constitutie. Zie uitgebreide adviezen hierover in ‘t Went zo’n element.

2. Ongezonde voeding

Over voeding valt enorm veel te vertellen. Wat is (on)gezond? En belangrijker: wat is gezond voor jóu. Niet de buurman, je partner of kind. Veel voedingsproducten kunnen je ongewild wakker houden. Sommigen ken je vast: koffie, alcohol, chocola en drop.
Maar die puur persoonlijke voedingsproducten? Ken je die? Ik noem enkele voorbeelden:

  • Jouw specifieke voedselallergie/-intolerantie
  • Dierlijk eiwit, (met name rauw vlees)
  • Specerijen (bijv. in deze periode in pepernoten en speculaas)
  • Histaminerijke producten en/of histaminevrijmakers (zie blz 266 van Energieherstelplan, en blz 174 van Ik heb er mijn buik van vol, blz 33 van De uitputting voorbij)
  • Zware voedselcombinaties (zie blz. 42 van Ik heb er mijn buik van vol, blz 262 uit Energieherstelplan). Exorfinen-gevoeligheid (blz 149 van De uitputting voorbij)
  • Spijsverteringsstoornissen (zie Ik heb er mijn buik van vol)
  • Ontstekingen (zowel hooggradige als langdradige (zie blz 62 van De uitputting voorbij) (Bij Bronvermelding vind je een link naar een interessante filmjpe hierover.)
  • Suikerstofwisselingsproblemen, glutengevoeligheid, vitamine D tekort, Melatonine tekort, Serotonine tekort, etc. Diverse tekorten zijn met zelftesten te achterhalen, zie verderop.

Een natuurdiëtist kan je helpen om samen met jou dit enorme scala aan mogelijkheden na te gaan. Zie www.natuurdietisten.nl

3 Psychologische problematiek

Overprikkeling, problemen met grenzen stellen, malende gedachten, ongerustheden, diepe ontevredenheid, telkens terugkerende boosheid, zich niet oplossende relatie-/gezins-/familieproblemen. Veiligheidsproblemen, denk aan gestalkt worden, beroofd zijn, dreigende huisuitzetting. Chaotische leefstijl, enz.

Er zijn nog veel meer oorzaken te noemen waardoor slaapproblemen toenemen. Hormonale verstoringen, menopauzale problemen, ademhalingsproblemen (apneu), electromagnetische belasting (wifi, gsm-masten), verkeerd licht vanuit mobiel/laptops. Kortom het uitzoeken waardoor jij slecht slaapt is iets wat zorgvuldig onderzocht moet worden. Diverse onderdelen van dit complexe probleem moeten ‘afgevinkt’ worden.

Wat kun je zelf doen?

Gelukkig kun je zelf heel veel doen. Het belangrijkste is dat je allerlei mogelijkheden langsgaat en deze stap voor stap afvinkt. Houdt dit schriftelijk bij. Registreer je deze info niet dan is de kans dat je slaagt nihil. Lukraak wat doen of uit je menu weglaten is te vergelijken als met een blinddoek om rondlopen.

Onthoud wel, zodra je een voedingsproduct verdenkt, dat je daar zeker 4 dagen per product voor uittrekt. Pas na 3 tot 4 dagen is een product echt uit je lichaam. Slaap je naarmate die derde of vierde dag nadert al beter, dan zet je dit product op de ‘verdachten-lijst’. Neem na enkele dagen dan expres het product om zeker te weten of het dit product is. Dat is meteen de gelegenheid om te kijken welke hoeveelheid van dat product je wakker houdt.

Eigen mogelijkheden

  1. Registratie
  2. Meditatie
  3. Regelmatig leven
  4. Voedingsproducten uit je menu laten
  5. Doe-het-zelf-testen en/of testen in overleg met je natuurdiëtist/therapeut/arts.

Registratie

Dit staat nummer één en dat is niet voor niets. Houd echt schriftelijk je ervaringen bij. Slaapproblemen zijn zo gecompliceerd dat een goede registratie onmisbaar is.

Meditatie

Dat meditatie helpt om meer te ontspannen, daar heb je op deze site al veel over kunnen lezen. Een korte dagelijkse meditatie van tien minuten per dag helpt je al:

  • met meer geesteskracht om je vermoeidheid op te vangen
  • het verlagen van stresshormonen, wat in dit geval absoluut noodzakelijk is
  • het helpt de neurotransmitters (waaronder serotonine) te reguleren
  • vermindert spanningen op het middenrif (waardoor de ademhaling verbetert)
  • verlaagt de behoefte aan verslavende voedingsproducten

Uitgebreide info hierover lees je in de de Grote Handleiding

Regelmaat

Een verstoring van je slaap tast vooral het vata-deel (‘hertendeel’) in je lichaam en geest aan. Zie uitleg wat dit is op www.gottswaal.nl over de ayurveda. De remedie hiervoor is wat saai maar uiterst effectief: leef voor langere tijd met een vaste, strikte regelmaat.
Zorg ook dat je rond 22h00 in bed ligt. Na 22h00 wordt het pitta-deel actiever en dat kan bij slaapstoornissen voor extra slaapperikelen zorgen.

Zelf-testen

We zijn ongelooflijk blij dat nu in Nederland de Doe-het-zelf-testen beschikbaar zijn. De testen kun je zonder tussenkomst van je huisarts bestellen. De uitslagen kunnen dan als basis van een individuele therapie dienen en met je (natuur)arts of (natuur)diëtist of therapeut besproken worden.

Ik bespreek een paar testen die bij slaapproblemen zinnig zijn. Je kunt ook met je natuurdiëtist/therapeut bespreken welke onderzoeken zinvol voor jou zijn.
Er zijn enkelvoudige (bijvoorbeeld alleen cortisol) en meervoudige testen (bijv. Hormonen Vrouw Plus).

Enkelvoudige testen

Histamine ontlastingtest € 44,95 mindfulness
Fructose ademtest € 53,95
Progesteron speekseltest € 28,95
Sressprofiel speekseltest (cortisol) € 79,95
Serotonine urinetest € 46,95
CAR speekseltest (Cortisol Awakening Response)
Vitamine B12 test € 47,95
Vit D test € 31,95

Meervoudige Testen

Allergoscreen voedingsmiddelen plus € 104,95gunjezelfrust
Gluten ontlastingtest € 45,95
Hormonen Basis € 104,95
Hormonen Vrouwen Basis € 53,95
Hormonen Vrouw Plus € 122,95
Menopauze speekseltest € 122,95
Hormonen Man plus € 122,95
Hormonen Man Basis € 53,95
Stressprofiel Plus speekseltest (cortisol en DHEA) € 134,95
Burnout Plus combitest € 298,95
Organix-depressie urinetest € 128,95

Welke meditatie kies je?EEG3Dfinal

OVER3DFinal

Voor het hierboven geschetste probleem kun je verschillende meditatie cd’s kiezen. Afhankelijk van je ervaring en voorkeur raad ik aan:

  • voor simpelweg ontspannen: cd Gun jezelf rust en/of cd Mindfulness
  • voor hectische omstandigheden: cd Emoties & Gevoel (track 5) of cd Overprikkeling & Alter Major (vooral track 3)

Natuurlijke slaapmiddelen

Probeer liever eerst natuurlijke slaapmiddelen. Reguliere slaapmiddelen hebben als bijwerking dat ze snel verslavend werken. Je slaapt er heerlijk op, maar die bijwerking is uiteindelijk ongewenst. Denk aan natuurlijke producten als:

  • Fytomed nacht, met de ingrediënten escholtzia en corydalis
  • Gaba, een middel dat positief werkt op je neurotransmitter-systeem.
  • Tilia Tomentosa van GO dat je gedachten heerlijk rustig maakt. Vooral handig als je veel mentaal werk verzet hebt.

Healing als rustbrenger

Nog zo’n heerlijke rustbrenger is aura & chakrahealing. De komende maanden kun je een kennismakingshealing van me krijgen tegen een gereduceerd bedrag. Slechts € 50,= ipv normaal € 78,= (prijspeil 2015).
Met een uur breng ik meer rust in je aura en chakra’s en dat doet je slaap vast goed!


Bron: meer over hoog- en laaggradige ontstekingen van prof. dr. K. de Meirlier, zie https://www.youtube.com/watch?v=lYwOrnJf1-k

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen