skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Nieuwsbrief: Wat voel ik & hoe verwoord ik dat?

Wat voel ik en hoe zeg ik dat

Voelen lijkt makkelijk, toch zijn er allerlei momenten waarbij het precieze gevoel door je vingers slipt. Om in je kracht te kunnen blijven staan is het essentieel dat je dit kunt vasthouden. Bovendien moet je er woorden aan kunnen geven. En die woorden moet precies dat gevoel omschrijven. Kortom: ‘wat voel je en hoe zeg je dat?’

Dit verwoorden van je gevoel is een wezenlijk onderdeel van je onderscheidingsvermogen. Zwart en wit, rood en groen van elkaar onderscheiden is simpel. Herken je echter ook ivoorwit, roomwit, melkwit, sneeuwwit, of mosgroen, mintgroen, olijfgroen, smaragdgroen. Al dat soorten verschillen, kun je die herkennen én verwoorden?

Waarom dit belangrijk is, daarover gaat deze nieuwsbrief. Bovendien laat ik zien hoe je prima thuis kunt oefenen om gevoelens boven water te krijgen en helder te verwoorden.

Zeg wat je voelt

Gevoelens zijn zo snel, dat je gedachten het soms niet kunnen bijbenen. Dat is niet erg. De kunst is te leren die gevoelens helder vast te kunnen houden en als dat niet lukt om ze terug te halen. De reden dat dit belangrijk is omdat gevoelens zorgen dat je weet waar je staat, weet wat wezenlijk voor jou is, hoeveel manoeuvreer-ruimte er in je gevoelsleven is (hoeveel water je in de wijn kunt doen zonder jezelf tekort te doen) maar het meest belangrijke is dat gevoelens zorgen dat je goede maatjes met jezelf blijft. Jij moet altijd de beste vriend van jezelf zijn, dat geeft de meeste energie en geeft een beschermlaag tegen ziekte en onaangename of ongezonde relaties.

Waarom gaan gevoelens zo snel

Hoe komt het dat het soms zo lastig is te herleiden wat je voelde? Dat heeft meerdere redenen:

• Gevoelens gaan razendsnel
• Zelden is het één gevoel, normaler is dat je meerdere gevoelens pal na elkaar hebt
• Gedachten kunnen zorgen dat je afgeleid raakt van het oorspronkelijke gevoel
• Sterkere gevoelens kunnen de aandacht wegsnoepen van een eerder gevoel

Allemaal oorzaken waardoor je even kunt kwijtraken wat het precies was wat je voelde. Voordat je leest hoe je die gevoelens opnieuw tevoorschijn haalt, eerst meer over het negatieve effect als je het oorspronkelijke gevoel kwijtraakt.

Verkeerd uitgangspunt

Neem je het verkeerde gevoel als uitgangspunt, dan leidt dit eerder tot onvoldaanheid en soms tot een compleet verkeerd resultaat. Bovendien bestaat er de kans dat je je gesprekspartner op het verkeerde been zet, wat de communicatie er niet op vereenvoudigt. Het meeste telt echter dat de kans dat je succesvol jezelf onder het voetlicht brengt drastisch daalt.

Voorbeelden

Laat ik twee voorbeelden noemen. Je zoon’s rapport heeft meer drieën en vieren dan voldoendes. Je had hem eerder al gewaarschuwd z’n huiswerk serieuzer te nemen, waarop hij natuurlijk zei: ‘Ja mam! Relax man.’
Zijn slechte rapport ligt voor je neus, je bent boos maar je zegt: ´Ik ben niet boos maar verdrietig.´ Dat klinkt misschien grappig, maar niet alleen ben je niet oprecht naar jezelf toe, je schotelt de ander een fout beeld voor. De kans dat die je serieus neemt zakt direct metersdiep. Een van de redenen is dat het onbewuste van elk mens goed uitgerust is om wérkelijke gevoelens te peilen. Wat je creëert door deze verkeerde voorstelling is eerder verwarring, dan – in dit geval – extra motivatie. De ander voelt ergens dat het niet klopt wat je zegt, waarom zou hij je dan serieus nemen als jij het al niet doet?

Kortom: je mist geloofwaardigheid. Dat is vaak precies wat de ander oppikt en het effect is dikwijls dat je niet serieus genomen wordt. De slotsom van dit voorbeeld is duidelijk: neem je eigen gevoel serieus.

Het verkeerde woord

Door het verkeerde woord bij een gevoel te leggen, zorg je dat je de draad kwijtraakt. Het grootste probleem wat je hierbij creëert is dat je oorzaak en gevolg door elkaar kan halen. Met als risico dat je allerlei moeite doet om de gevolgen te veranderen in plaats van de oorzaak.

John is junior-assistant accountant en door bezuinigingen en verkeerd management wordt meer geëist van hem dan realistisch is. Feitelijk moet hij het werk doen van een senior-assistant, ondanks dat hij niet die kwalificaties laat staan de ervaring heeft. Hij klopt aan bij zijn baas en vraagt om hulp voor enkele problemen die hij tegenkomt. Diens hoofd loopt om en hij scheept John voor de zoveelste keer af. Dit keer met de sneer: ‘Maakt me niet uit hoe je het doet, maar zorg dat je het oplost.’
Probeer eerst de onderstaande oefening voordat je verder leest.

Oefening: Welke gevoelens kun jij waarnemen als jij John zou zijn en deze sneer krijgt?

John baalt en lucht zijn gemoed bij zijn collega’s. ‘Ik word gek van die vent. Eikel dat-ie is. Hoezo, ‘ik kan het niet aan!’ Ik krijg gewoon geen ruimte om die kennis op te bouwen! Hij doet net alsof het mijn onvermogen is om die administratie van Geurtsen voor elkaar te krijgen. Terwijl hij weet dat zij er altijd een rommeltje van maken.’
Dat John baalt en boos, dat is duidelijk. Belangrijk is echter dat hij achterhaalt wat het exact is dat hem het meeste dwars zit. Als dat helder is, wordt het makkelijker om het gesprek met zijn baas aan te knopen en tot een goede oplossing te komen.
Probeer eerst de onderstaande oefening voordat je verder leest.

Oefening: Welk gevoel zou jij als uitgangspunt voor het gesprek nemen?

John denkt dat het zijn gevoel is dat hij niet genoeg ruimte krijgt. Telkens als hij problemen met zijn baas wil bespreken gebeurt dat gehaast, want zijn baas zegt dikwijls ‘Houd het kort John, ik heb nog meer te doen.’

Wanneer exact start het nare gevoel?

John’s reactie is een goed voorbeeld hoe hij oorzaak en gevolg door elkaar haalt. De oorzaak is niét dat John geen ruimte genoeg krijgt, te weinig tijd en aandacht voor problemen waar hij tegenaan loopt. Zijn gevoel dat hij te weinig ruimte krijgt is het gevolg. Net zoals zijn boosheid, dat is niet de oorzaak, dat is een gevolg. Dat hij baalt is ook een gevolg, maar wat is nu de oorzaak?
Neem eerst zelf de tijd om te voelen wat de oorzaak is voordat je verder leest.

Oefening: Welk gevoel is de oorzaak?

Focus op de oorzaak, niet het gevolg

Het hele dilemma start met druk die op John wordt uitgeoefend. Er wordt verlangd dat hij meer moet presteren dan past bij zijn functie en huidige niveau, dat is de oorzaak. Het gevolg is de indruk dat er te weinig ruimte voor hem is, dat hij boos is, het oneerlijk vindt of onterecht, zich geschoffeerd voelt, etc.
Doordat John focust op het gebrek aan ruimte, vertroebelt dit de ware aard van het probleem. Het is de druk die op hem gelegd wordt, die besproken dient te worden. Of het nu een te hoge werkdruk is, of eisen waaraan hij niet kan voldoen. Die druk, daarover hoort het gesprek te gaan.
John is verantwoordelijk voor zijn werk als junior-assistant. Daarvoor moet hij durven staan. Zodra hij beslissingen neemt als zijnde een senior-assistant, dan is het zijn verantwoordelijkheid, zijn taak, om te zorgen dat die beslissingen overzien en gefiatteerd worden door een echte senior-assistant.

Platter uitgedrukt: John moet in dit geval zorgen dat zijn rug gedekt is zodra hij geforceerd wordt iemand te zijn die hij niet is. Hij moet zich niet door zijn baas laten afleiden van zijn eigen verantwoordelijkheden. En die eerste verantwoordelijkheid is: zijn taak om te durven te staan voor wat hij werkelijk kan.

Meditatie

Wil je het onderscheidingsvermogen meditatief versterken? Kies dan de cd Emotionele Souplesse, met name track 2 en 3 en de cd Emoties & Gevoel, track 5. Beiden helpen je dichterbij je gevoelens te komen én deze beter te kunnen verwoorden. Want het juiste woord bij je gevoel zorgt dat je het makkelijker vasthoudt.

Zelf oefenen

Je kunt ook op andere manieren trainen om het oorspronkelijke gevoel op te sporen en je onderscheidingsvermogen te verhogen. Kies een willekeurig tv-programma. TV is prettig omdat je een programma kunt opnemen en bij herhaling afspelen, net zolang totdat het helder is. Richt je op iemand die je enorm aanspreekt of juist enorm tegen staat. Verwoord vervolgens wat het exact is wat je zo aanspreekt/tegenstaat.
Het juist woord vinden kost tijd. Dat juiste woord vinden is als een jigsaw-puzzel, dat woord moet liefst als een puzzelstukje naadloos passen. Wees niet ongeduldig. Het is als bij het maken van een gedicht: het juiste woord moet groeien. Jezelf onder druk zetten of het afraffelen levert niks op.

Je buik geeft het antwoord

Je zult merken, zodra je het juiste woord hebt, dan voel je dat in je buik. Die resoneert mee en geeft je een gevoel terug dat het door jouw gevonden woord klopt. Ga net zolang door totdat je vanuit die buik merkt: ‘Ja! Dat is het, dat past erbij. Die vent is een teveel eisende, onbeschofte hork.’ Dat zegt bijvoorbeeld meer dan ‘Hij is een eikel.’
Anders gezegd de juiste verwoording (keelchakra), merk je in je tweede chakra.

Universele basisgevoelens

Onderzoekers die zich richtten op emoties vonden zes basisgevoelens:

• boosheid
• angst
• afschuw
• verdriet
• verrassing en
• blijdschap

Weet je niet goed wat je voelt, begin eens met deze zes. Bij John was het verrassing. De onaangename verrassing dat hij moest presteren alsof hij al jarenlang ervaring had terwijl hij aangesteld was als junior-assistant.

Spelen met woorden

Wil je op een andere manier met woorden spelen? Dichten is een goede manier om de fijnzinnigheid van allerlei nuances vorm te geven. Een mooi voorbeeld staat op blz 368 van Ik voel n/iets voor verandering (c.q. de voorgaande versie ervan: Ik ben van gisteren). Het gedicht van prof. Salman Akhtar (een wereldwijd gerespecteerde psycho-analist) ‘Through you’. Perfect geeft hij voorbeelden van kwaliteiten die bij het hartchaka horen. In het boek vind je de originele Engelse versie, hier lees je de vertaling:

Door jou…

Heb ik liefde leren kennen,
Weet ik wat het is,
Om meegaand te zijn zonder zeggenschap te verliezen
Om hunkerend te zijn en toch zachtaardig
Om sensueel te zijn met behoud van terughoudendheid
Om uitnodigend te zijn maar alleen voor wie het verstaat
Om verschillend te zijn maar niet afstandelijk
Om dichtbij te zijn zonder verstrengeld te geraken
Om zorgzaam te zijn doch niet opdringerig
Om respectvol te zijn vanuit gelijkwaardigheid
Om onbevangen als een kind te zijn, maar niet infantiel
Om ruimhartig te zijn zonder een leegte in mijn hart achter te laten

Dit alles heb ik leren kennen,
Door jou.
Door jou mijn liefste,
Heb ik liefde leren kennen.

wilikfront2Mijn boektitel is niet voor niets Wil ik wat ik voel? (€ 17,50) en niet”: ‘Voel ik wat ik wil?’.

Stap één is voelen en stap twee is daaraan wel/niet uiting willen geven.
Zodra je niet weet wat je wilt, dan moet je meer op zoek gaan naar hoe je je voelt. Zodra je dat beter weet vormt zich nagenoeg als vanzelf je wil. Zie hoofdstuk 2 met onder andere:

• Voelen
• Levenslust
• Kiezen
• Perfectie en vermoeidheid
• Flexibiliteit en meevoelendheid
• Overgevoeligheid
• Bevestiging zoeken
• Macht binnen je relatie/s
• Oprechtheid en rechtstreeksheid

Andere onderwerpen die met het vermogen om te voelen te maken hebben vind je in Ik voel (n)iets voor verandering.

Ik voel (n)iets voor verandering van Tessa GottschalIk voel (n)iets voor verandering

Dit boek is een verdieping van Wil ik wat ik voel? Over het vermogen om te voelen vind je onder ander de hoofstukken:

• Emotie of gevoel
• Voelen is een argument
• Fijngevoeligheid
• Omgaan met tegenstrijdigheden
• Differentiatie aanbrengen
• Gevoel voor harmonie
• Uitgebreide casussen

Een lange casus staat ook bij hoofdstuk 22, over Eveline die jarenlang haar eigen behoeften en verlangens tot stilte maande. Hoe ze haar angst om te zeggen wat ze voelde stapje voor stapje overwon. Uitg. Schors, 540 bladzijden € 24,50

Ben je na al dit voelen en oefenen met het verwoorden ervan even toe aan wat lichts?

‘Hotch de Beagle, onverschrokken en Hotch de Beagleeigenwijs’

is een gezellig boekje over het stoeien met een eigenwijze Beagle-pup. Klein, maar berucht om hun wilskracht. Ze hebben in chakra-termen een onverzettelijk krachtig derde chakra: ‘Ik wil!!

Ik schreef het boekje puur om je mee te laten lachen met de dwaze momenten die elke beginnende hondenbaas tegenkomt, én om te profiteren van trainers- en uitgebreide hondenvoedingsadviezen. Tot en met 3 januari 2016 van € 14,95 voor € 12,95.

OVER3DFinalLoopt je hoofd om door de decemberdrukte? Geen punt, de cd ‘Overprikkeling & Alter Major’ maakt je in een mum weer rustig.

T/m 3 januari 2016 van € 17,95 voor € 15,95.

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen