Ga naar hoofdinhoud
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Nieuwsbrief: Meer grijze hersencellen dankzij meditatie

Hersenfunctie

“Een gezond voedingspatroon en specifieke voedingssupplementen moeten deel uitmaken van het behandelpakket wanneer men mentale ziekten willen bedwingen. Het wordt de hoogste tijd voor een integratieve aanpak van de psychiatrie.” Dit zegt dr. Sarris, lid van de International Society for Nutritional Psychiatry Research. Het blijkt dat regelmatig mediteren hersenveroudering kan tegen gaan.

Een internationale samenwerking tussen verschillende universiteiten leverde een opmerkelijke publicatie op in The Lancet Psychiatry. In deze publicatie met de titel ‘Nutritional Medicine as Mainstream in Psychiatry’ (1) erkennen de auteurs, dat voeding een doorslaggevende rol speelt in het behoud van een goede mentale gezondheid. Volgens de auteurs staat de psychiatrie nu voor een cruciale stap omdat de huidige medicinale aanpak relatief weinig heeft opgeleverd.

De laatste jaren zijn duidelijke verbanden tussen voeding en mentale gezondheid aan het licht gekomen in de wetenschappelijke literatuur. Specifieke nutriënten die geviseerd worden, zijn omega-3-vetzuren, B-vitaminen, choline, ijzer, zink, magnesium, SAMe, vitamine D en aminozuren.

Een recente evaluatie zet op een rijtje wat de combinatie van voldoende beweging en gezonde voeding kan betekenen voor de hersenfunctie (2). Daar blijkt dat ook regelmatig mediteren goed is voor de hersenen (3).

Meer grijze hersencellen dankzij meditatie

Meditatie lijkt hersenveroudering sterk te vertragen (4). Onderzoekers deden hersenscans bij vijftig mannen en vrouwen van diverse leeftijd die al 4 tot 40 jaar lang mediteerden. Ze deden ook hersenscans bij vijftig andere personen die dit niet deden.

In beide groepen daalde het volume aan grijze stof in de hersenen naarmate de leeftijd toenam. Bij mannen en vrouwen die aan meditatie deden, was deze daling opvallend minder. De effecten van meditatie waren niet beperkt tot enkele hersengebieden, maar waren zichtbaar doorheen de volledige hersenmassa. Dankzij meditatie blijven grote delen van de hersenen beter bewaard.

De resultaten liggen op dezelfde lijn van een studie uit 2007, die de relatie legde tussen meditatie en globale hoeveelheid grijze stof. In deze studie vonden onderzoekers een daling van grijze stof op negen plekken in de hersenen, die weliswaar grote gebieden innamen. Als mechanismen noemen de onderzoekers:

1. meer verbindingen tussen hersencellen
2. bescherming tegen stress gerelateerde ontstekingen
3. immuunactiviteit
4. en voldoende vorming van nieuwe hersencellen.

Een andere verklaring is dat beoefenaars van meditatie er gezondere gewoonte op nahouden. Ze eten en werken gezonder, en ze doen vaker aan beweging. Bovendien behoren ze typisch tot de meer welgestelde lagen van de maatschappij. Dat maakt de interpretatie van deze studie wel wat lastiger.

Welke cd’s raad ik aan ter verbetering van de grijze hersenstof?

De deelnemers van de bovengenoemde studie mediteerden per dag een klein half uur. Door de eeuwen heen wordt vanuit de Oosterse kennis aangeraden twee keer per dag te mediteren. Liefst voor het ontbijt en het diner. In mijn boek ‘Psychisch sterker door mediteren’ vind je meer informatie, onder andere in de hoofdstukken:

Psychisch sterker door mediteren– Kort of lang mediteren
– Het beste meditatie-tijdstip
– Meditatie-problemen
– Meditatie en constitutie-verschillen.

Begin je net met mediteren of is je leven heel hectisch? Houd het dan bij korte meditaties van minimaal 10 minuten. Goede cd’s zijn dan Mindfulness en Overprikkeling & Alter Major. Vooral deze laatste cd versterkt de innerlijke kracht om de druk die de huidige, gehaaste en snelle maatschappij creëert aan te kunnen.

Heb je meer ervaring met mediteren, dan is het aantrekkelijk om langer te mediteren. De cd Hara Chakra en de cd Aura’s & Chakra’s zijn dan een goede keuze.

Rust in de hersenen

Een compleet andere cd om ‘rust in de hersenpan’ te creëren is de cd Neutraliteit. Niet ieder nieuws zend ik via deze maandelijkse nieuwsbrief. Maandelijks plaats ik ook een artikel op het Blog-gedeelte van mijn site. Het thema van die artikelen gaat erover hoe je het meest optimale uit jezelf kunt halen. Je vind deze onder de rubriek ‘In je kracht staan’. Het laatste artikel is ‘Objectief zijn en niet vijandig’.

(1) Sarris J, Logan AC, Akbaraly TN et al. Nutritional medicine as mainstream in psychiatry. The Lancet Psychiatry. 2015; doi:10.1016/S2215-0366(14)
(2) Meeusen R. Exercise, nutrition and the brain. Sports Med 2014; 44 Suppl 1:S47-56.
(3) Meditatie goed voor de hersenen; http://www.feelguide.com/2014/11/19/harvard-unveils-mri-study-proving-meditation-literally-rebuilds-the-brains-gray-matter-in-8-weeks/
Test subjects taking part in an 8-week program of mindfulness meditation showed results that astonished even the most experienced neuroscientists at Harvard University.
(4) Luders E, Cherbuin N, Kurth F. Forever Young(er): potential age-defying effects of long-term meditation on gray matter atrophy. Front Psychol. 2015 Jan 21;5:1551
(5) Psychisch sterker door mediteren, Tessa Gottschal, isbn 978-90-6378-944-2

Back To Top