Ga naar hoofdinhoud
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Mindfulness pepernoten en kerstkransjes eten

Mindfulness pepernoten en kerstkransjes eten, dat zou een lekkere meditatie zijn nietwaar? Toch kan het slim zijn. Het is feestmaand december en het zijn welgeteld maar 4 feestdagen, maar voor velen lijkt het soms twee maanden lang pepernoten, kerstkransen en oliebollen. Het is ook zo gezellig. Tot je merkt dat je slapper wordt, sneller moe, wat dikker? Een goede maand voor meer Mindfulness. Lees meer over slechts 3 zaken waarop je kunt letten om het Nieuwe Jaar fris en uitgerust te starten.

Feestmaand

Over alle verleidingen die in deze feestmaand voor je ogen slingeren en ‘opeens’ in je mond zitten hoef ik vast niets te vertellen. Maar gebeurt er daarna? Veel lekkers bestaat uit allerlei soorten zoetigheid en zuivel, zoals heerlijke crème fraîche, slagroom, en al die verrukkelijke soorten kaas. Dit duo Zoet & Zuivel ontregelt gemakkelijk de spijsvertering. Wat zo gemeen is, is dat dit langzaam gaat. De eerste keer -na zoet of zuivel- heb je misschien geen of amper last.
Had je nu maar meteen last. Boeren, misselijkheid, een opgeblazen gevoel alsof je tien maanden zwanger bent, een abonnement op het toilet en van moeheid geen poot meer kunnen verzetten. Dan weet je het wel. Weg is de aantrekkingskracht van dat feest-eten. En wordt het makkelijk om te zeggen “Nee bedankt.”

Spijsvertering verzwakt

Feest-eten, of wat veel mensen daaronder verstaan, knabbelt en knaagt stilletjes aan de spijsvertering. Zodra je het duo Zoet & Zuivel uitnodigt wordt het moeilijker voor de spijsvertering om de goede stoffen uit de voeding te halen en de verkeerde snel onschadelijk te maken. Juist doordat de meesten niet meteen merken wat de prijs is van dat lekkers, denkt men: “Ach, gisteren had ik er geen last van. Dan kan het vandaag ook wel.” Voor je het weet neem je dagelijks wat zoetigheid of zuivel. Verleidelijk, we weten het. Elk jaar zien we steevast een deel van onze patiënten terug ‘duikelen’ in hun gezondheid. Simpelweg door teveel zoetigheid.

 

Slapeloosheid

Een andere bijwerking van zoetigheid is, dat het kan leiden tot slapeloosheid. Maar ook huidklachten, darmklachten, stemmingen en hormonale ontregelingen kan geven. Net zoals een verzwakking van het zenuwstelsel, sneller kan leiden tot woede-aanvallen, etc. Allemaal redenen extra om voorzichtig met al het lekkers te zijn. Hoe lekker de smaak van zoet ook is.

Het beste wapen

Hoe wapen je je hiertegen? Het is een beetje flauw om te zeggen:  ‘Niet zo veel snoepen’. Minstens zo belangrijk is echter je opmerkingsgave! Je zogeheten mindfulness. Zodra je beter merkt wat die lekkere verleidingen doen, is het een peulenschil om niet of minder te snoepen. Let slechts op drie punten:

  1. 10 minuten na het lekkers moet u zich nog steeds even fit en prettig warm voelen. Goed voedsel gééft, slecht voedsel steelt kracht. Enne … voor die mensen die fris en vrolijk na de fla-flip, de banketstaven en chocolade letters zeggen: ‘Ik voel me nog net zo goed hoor’. Daartegen zeggen we: “Je hebt informatie gemist hoor! Ga nog wat secuurder bij jezelf te rade. Leen even die loep van Sherlock Holmes.”
  2. Na meerdere uren kunnen er z.g. ‘onverwachts’ verschijnselen optreden. Nog steeds dus als reactie op dat lekkere hapje.
  3. Na 1 tot zo’n 3 dagen na de feesthap geldt hetzelfde.
mindfulness, feestmaand
CD Tessa Gottschal Mindfulness, focuskracht en stabiliteit

Kortom: de oplet-periode dient minimaal drie dagen lang te zijn! Het opmerken is niet makkelijk, dat beseffen we. Vandaar dat we diverse informatie beschreven hebben. Op blz 29 en blz 70 van bijv. ‘Het Energieherstelplan’ staan veel spijsverteringsklachten. Op blz. 31 staan producten waar de spijsvertering ook niet blij van wordt.
In het eb00k ‘Ziekte voorkomen door beter opletten’ staat uitgebreid welke lichamelijke signalen er zijn. Allemaal miniscuul kleine klachten. Heel ‘onnozele’ veranderingen. Heel ‘onschuldig’. We zeiden het al: “Slechte voeding werkt stiekem en geniepig.” De klachten lijken onschuldig en voor je het weet groeit het uit tot iets vervelends. Narigheid begint altijd klein! Dus juist opletten op de kleine dingen.

Back To Top