skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Het beste meditatie-tijdstip, deel 1

‘Wat is het beste tijdstip om te mediteren?’ Als er een tijdstip is dat het mediteren makkelijker maakt, zou dat fijn zijn. Ik weet niet wat jouw ervaring is, maar uit eigen ervaring weet ik dat mediteren soms lastig is. Er zijn van die tijden dat je meer dan je lief is afdwaalt of afgeleid raakt. Dus als een speciaal moment het mediteren -al is maar een beetje- makkelijker maakt, is dat mooi meegenomen.

Het beste meditatie tijdstip

Voordat ik inga op de vraag over er ‘beste tijdstip’ bestaat, is één punt belangrijker dan dit. Het heeft meer effect dát je mediteert, dan dat je zorgt dat dit rondom een speciale tijd gebeurt.
Toch valt er veel over het beste tijdstip te zeggen. De cd Rust en evenwicht met zijn track 1 bevalt goed ‘s morgens. Dat geldt ook voor de tracks op cd Mindfulness. Track 1 van de cd Neutraliteit en de cd Goed ontspannen, goed slapen worden ‘s avonds als heel plezierig ervaren. Als je al zover bent dat je dikwijls mediteert nodig ik je graag uit de verschillen eens uit te proberen.

Veel afleiding

Als je al wat vaker mediteert, dan zul je merken dat het makkelijker is je aandacht erbij te houden als je je nog niet in allerlei bezigheden of in de ‘waan van de dag’ hebt gestort. Dus: een ochtend meditatie. Vandaar dat ‘s middags of meteen na het werk mediteren sneller het risico heeft dat je afgeleid raakt. Voor je het weet borrelt een herinnering naar boven over iets dat je die dag hebt meegemaakt. Dit kan je trouwens ook gebeuren als je ‘s morgens weet dat je een heel drukke dag te wachten staat. Dan valt het niet mee om je aandacht erbij te houden en niet af te dwalen.
Met het risico van die enkele keer dat je die overvolle agenda hebt en al bij het opstaan gehaast bent, is ‘s morgens mediteren het beste moment.

Voordelen ‘s morgens versus ‘s avonds

Het grote voordeel van ‘s morgens mediteren is bovendien, dat je de hele dag lang op de gunstige effecten kunt teren. Mediteer je voor het slapen gaan, dan is het enige goede effect dat je beter slaapt. Ook prettig natuurlijk, maar je kunt veel meer baat bij mediteren hebben.

CD Tessa Gottschal

Voor of na het eten

Traditioneel is het advies altijd vóór een maaltijd te mediteren. Logisch, want mediteer je na de maaltijd dan breng je het lichaam in rust. Dus zegt je spijsvertering ook ‘He, er wordt van mij gevraagd effekens niets te doen. Spijsverteringssappen: ho even, niet extra meer aanmaken!’ En dat betekent dat je ontbijt (lunch of avondeten) niet alleen veel langer in je maag blijft, maar ook dat de hoeveelheid spijsverteringssappen minder wordt dan wenselijk is. Niet handig dus.

Er is nog een reden om voor de maaltijd te mediteren. Bij het verwerken van de voedselbrij vraagt het lichaam om energie. Energie ter verwerking van je voedsel. Mediteer je pal ná het eten dan stuur je subtiel aan op verwarring. Enerzijds wil je dat je eten verteert wordt en dus dat er energie actief wordt om dit te kunnen doen. Ga je nu mediteren dan wordt juist je energie rústiger. Je krijgt dus een stroom die actief wil worden en tegelijkertijd een stroom die rustiger wil worden. Dat is niet handig. Zeker als je begint met mediteren, maak je het jezelf moeilijker om je aandacht er goed bij te houden.

Bovendien is er nog een risico. Heb je bepaalde voedingsproducten gegeten die je extra actief of juist sloom maken, dan ‘knok’ je ook nog eens tegen die biochemische effecten. Zoals koffie nemen of zoetigheid of pasta en vlak erna mediteren. Dat is vragen om mediteren moeilijker maken.

Experimenteer eens vrijuit met de bovengenoemde momenten. Dat verhoogt je gevoel voor energie-verdeling en schept daardoor meer plezier in het mediteren. In een andere nieuwsbrief beschrijf ik enkele tijdstippen die meditatie speciaal kunnen maken. Puur door het tijdstip van je meditatie.

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen