skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Nieuwsbrief: Glutengevoeligheid en mediteren

Wat heeft glutenvrij eten met meditatie te maken? Dat is het thema van deze nieuwsbrief.

Op twee manieren kun je via meditatie deze verteringszwakte benaderen. Hoe het kan dat je glutengevoelig bent kun je nalezen op onze site www.natuurdietisten.nl. Onder andere natuurdiëtiste Tanja Visser heeft op 25 februari hierover een goed artikel geschreven. Ook bij het onderdeel ‘Maag- en Darmziekten’ van deze website vind je een artikel over ‘Gluten- en exorfinenintolerantie’. Kortom: de technische achtergronden van glutengevoeligheid laat ik hier achterwege waardoor we meteen doorstomen naar glutengevoeligheid en mediteren.

Koolhydraten en het derde chakra

Daarvoor kijken we naar de chakra’s. Het is altijd goed om te onthouden dat elk chakra continu zijn werk doet in samenhang met de andere chakra’s. In die zin is het vergelijkbaar met je lichaam. Je hebt wel afzonderlijke organen, maar ze werken samen met alle andere organen. Het voedsel waarop de invloed van je eerste chakra het beste tot zijn recht komt zijn eiwitten; variërend van vlees, vis, ei tot noten. Het tweede chakra beïnvloedt je met je voedingskeuze door de kwaliteit van vetten en vloeistoffen. Het derde chakra kun je bijsturen door je keuze van het soort koolhydraten (brood, pasta’s, fruit, zoetstoffen e.d.).
Ik voel (n)iets voor verandering van Tessa GottschalBij glutengevoeligheid is de sterkte van je derde chakra in het geding. Vaak niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel (een uitgebreid schema van chakravoeding vind je op pagina 504 van ‘Ik voel (n)iets voor verandering’).

Grenshantering

Op psychologisch niveau heeft het derde chakra veel te maken met grenshantering. Hoe hanteer je die? Geef je het op tijd aan? Te vroeg? Te laat? Te bot, bruusk, kortaf, arrogant? Te vaag, onduidelijk, te zachtzinnig? Je ziet het al: er zijn veel mogelijkheden waardoor je uit de bocht kunt vliegen.

Wat we dikwijls zien als er sprake is van glutengevoeligheid en een zwakke grenshantering dat ergens wat schort in een openhartig tweerichtingsverkeer. Dat ‘ergens’ is het zoekplaatje. Wat is het precies en met welke gerichte oefeningen verbeter je dit? Meestal heb je hiervoor een deskundige therapeut nodig. Een die bedreven is in het boven water krijgen in je wijze van communiceren en de scherpte van je emotionele signaleringsfunctie. Ook je tweede chakra moet dan goed functioneren, want tijdens al die grensmomenten moet je goed blijven voelen wat er in je omgaat qua emoties.

Niet zomaar wat mediteren

SOUP3DFinalMet meditatie kun je positief op je glutengevoeligheid en die grenshantering inwerken. Een gewone ontspanningsmeditatie is alleen onvoldoende. Dat komt omdat het vaak een verstoring betreft die diep is ingesleten. Door dan specifiek op een gerichte energie-verbetering tussen bepaalde chakra’s te mediteren krijg je meer resultaat. Voor deze problematiek is de cd Emotionele Souplesse de meest aangewezen oplossing.

Dit is een cd die je als een kuur toepast (zie de exacte toepassing in de gratis handleiding. Let op: de Basisoefening is nog nodig voor deze cd.). Het helpt verbindingen te versterken die je nodig hebt voor een gezonde grenshantering. Als dat moeiteloos lukt komt er automatisch minder druk en spanning op je spijsverteringssysteem en dat draagt op zijn beurt weer bij aan het verbeteren van de verteringskracht. Wat ertoe kan leiden dat je minder extreem gevoelig voor gluten wordt. Boeiende emotionele oefeningen voor je grensenergie én het effect op je spijsvertering lees je o.a. op blz. 76, 80, 113 en 176 uit ‘Wil ik wat ik voel?

Hoe lang mediteren?

Hoelang je moet mediteren hangt veel af of je deze grenszwakte écht goed oplost, hoeveel meer spanningsvelden er in je leven zijn, hoe goed je – in jaren – je zelf met gezond eten gevoed hebt en hoe lang je al verteringsklachten hebt.

Lange adem

Een meer algemene manier om glutengevoeligheid te verlagen is het blijvend verlagen van je stresslevels. Dus niet even een paar weken mediteren en dan de oude stress lifestyle weer oppakken. De cortisolspiegel moet 1) omlaag en 2) áls je in de stress schiet snel teruggaan naar zijn lagere niveau.
Dat betekent veelal een verandering in je levensstijl. Niet meer snel-snel en rap-rap, weg met niets-willen-missen-van-het-leven, niet langer de agenda volproppen en hectiek en gehaastheid uit je leven bannen. En natuurlijk qua voeding heel goed voor jezelf zorgen.

Al met al zaken die geen ‘quick fix’ zijn, maar als je het goed aanpakt kun je toch veel winst creëren. Kortom: veel succes met mediteren en een sterke spijsvertering toegewenst!

Veel meditatieplezier weer.

Tessa Gottschal

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen