Ga naar hoofdinhoud
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Mediteren is oersaai, deel 3 over focuskracht en constituties

Dit is de derde en laatste nieuwsbrief uit een serie over het incidentele geworstel dat je met mediteren kunt hebben. Voor de een is dit de voorspelbaarheid van de tracks: ‘Ik ken al die teksten wel uit me hoofd en het verveelt me’. Een ander vindt mediteren gewoon saai: ‘Zit je daar maar te zitten, terwijl ik duizend andere dingen nog wil doen.’ Een derde zegt: “Heb ik allemaal niet nodig, als ik zit ontspan ik heel snel. Die zogenaamde powernapjes? Die heb ik uitgevonden!’

Maar wist je dat iedere constitutie anders reageert op mediteren?

Het gevecht met ‘saaiheid en voorspelbaarheid’ van meditatie is per constitutie verschillend. Dat is waar deze nieuwsbrief je meer over vertelt. Lees wat een constitutie is en hoe je de kracht van je eigen constitutie gebruikt om mediteren leuk te vinden én vol te houden.

Ayurveda

Mediteren gaat niet altijd zonder slag of stoot. Je constitutie kan specifieke moeilijkheden geven. Voor wie niet weet wat een constitutie is: dat is je oorspronkelijke lichamelijke en geestelijke aanleg. Volgens de Ayurveda is het universum opgebouwd uit vijf subtiele elementen: ether, lucht, vuur, water en aarde. Deze vijf elementen zijn in onderling verschillende verhoudingen overal aanwezig. In het lichaam, in voedsel, water, lucht enz.

Ieder mens wordt geboren met een eigen samenstelling daarvan. Dit vormt je geboorte constitutie. Omdat het Ayurvedisch jargon weinig Nederlanders aanspreekt hebben Marijke de Waal Malefijt en ikzelf rond 1993 deze woorden voor het gemak omgezet in de symbolische metaforen Hert, Tijger en Olifant. Zie het boek ‘t Went zo’n element, omgaan met je constitutie’ voor de bijzonderheden van deze drie constituties. Hoe je ze snel herkent. Hoe je door erop te letten het beste uit jezelf kunt halen, en waaraan je herkent dat het ‘foute boel’ is. Dit kunnen zowel lichamelijke als geestelijke kenmerken zijn. Tekenen die duiden dat de verhouding tussen de elementen verstoord is.

Je zegt dat iemand een ‘Hert-constitutie’ heeft als bij hem de elementen ether en lucht overheersen, bij de Tijger vuur en bij de Olifant water en aarde. (In het ayurvedisch respectievelijk Vata, Pitta, Kapha genoemd.) Anders gezegd: iedereen heeft al die vijf elementen in zich, maar het is de onderlinge verhouding die zorgt dat je iemand een Hert, Tijger of Olifant noemt.
Overigens; de verhouding tussen die elementen dienen conform je geboorteconstitutie te blijven. Door allerlei zaken (reizen, relaties, werkomstandigheden etc) kan die samenstelling veranderen, waardoor je van je geboorteconstitutie gaat afwijken. En dat kan leiden tot klachten of zieken.
Zowel tot lichamelijke als emotionele aandoeningen. Maar daarover kun je meer lezen in het eerdergenoemde boek. Wil je niet wachten en meteen weten wat jouw constitutie is? Doe de constitutietest.

Het Hert (vata)

Het grootste probleem dat het Hert tegenkomt bij mediteren is zijn zwakke concentratie. Beter is het te zeggen dat het niet zozeer zwak is als verdééld. Het Hert dient veel aandacht te geven zijn concentratie rondom één punt te houden. Binnen een seconde denkt het weer aan wat anders. Dit is een onderdeel dat continue de aandacht van hen vraagt. Ik zeg weleens: “Het Hert moet leren rondom de meditatie te dansen’. Voor je het weet gaat het ze dan fluitend af.

Denes7686, pexels.com

‘Dansend mediteren’ kun je zien alsof je bijvoorbeeld de Rumba danst. Je danst met je partner, maar af en toe vergroot je de afstand tussen jullie twee. In een meditatie kan het dan zijn, dat je lichtelijk afdwaalt tijdens de meditatie en met een ‘Schwung’ weer de rode draad van de meditatie oppakt. Anders gezegd: een beetje afdwalen mag, vooral als het je daardoor meer kleur, beweging en fantasie aan je meditatie toevoegt.

Een sterk punt van het Hert, is dat ze in staat zijn om twee -zelfs meer- zaken tegelijkertijd te doen dus ook tijdens het mediteren. Hoewel, alleen wanneer dit bewust ėn beheerst gebeurt, geeft dit voordelen. Bij het gros van de Herten, levert het alleen een grotere versplintering van hun energie op. Het vergroot hun onrust, nervositeit en verzwakt het concentratievermogen.

De Tijger (pitta)

Paul Gerritsen

In tegenstelling tot het Hert kan de Tijger zich gemakkelijk én voor lange tijd achtereen concentreren. De Tijger knokt niet zoals het Hert met zo’n onrust. De Tijger knokt met zijn actie- en doelgerichtheid. Hij is gewend als hij ergens zijn zinnen op zet, dan lukt dat. Deze ferme doelgerichtheid speelt hem bij het mediteren parten. Bijvoorbeeld doordat hij eerst het nut (het doel) wil weten. ‘Wat levert het me op wat ik anders ook al niet bereik?’
De Tijger’s grote doelgerichtheid en zijn motto ‘niet l… maar aanpakken’ hindert het vermogen zaken te laten gebeuren zònder in te grijpen en te sturen. Het systeem van de Tijger is zó gericht op doen-doen-doen. De kracht van láten -en mediteren is voor een belangrijk deel de meditatie laten gebeuren- daar ziet hij weinig heil in.

Van de drie types kun je -als dit je hoofdconstitutie is- lange tijd achtereen intens geconcentreerd blijven tijdens de meditatie. Dankzij het vermogen van de tijger om álle aandacht als een laserstraal op één punt gericht te houden, kan hij daardoor diep in trance raken. Dús ook enorm veel energie erbij krijgen. Want hoe dieper je trance, des te meer je fysiek en geestelijk uitrust.
Vandaar dat van alle types, de tijgerconstitutie het makkelijkst via meditatie zijn lichamelijke klachten kan beïnvloeden. Hij kan ze nog net niet ‘wegdenken’, maar zijn vermogen om door zijn geest zijn lichaam te beïnvloeden ligt makkelijker grijpbaar voor hem, dan bij de twee andere typen. Hij zal niet de eerste keer zijn, dat een tijger na mediteren een klacht heeft ‘weggedacht’.

De Olifant (kapha)

De Olifant heeft het vermogen om zaken te kunnen laten gebeuren. Hij zit er niet als een tijger direct bovenop, of als een hert wat bij de eerste verandering al roept’ ‘Wat doe je nu?’ Zijn zwakke kant is te snel -en vaak teveel- passief en/of te langzaam zijn. Het risico tijdens mediteren is dan bij de Olifant dat hij in slaap valt. De Olifant dient veel tijd te besteden door er geestelijk bij te blijven, alert te zijn. Binnen een seconde dwalen zij af tot niets -bijv. slaap dus-, tot rust en passiviteit. ‘Slomigheid’ zeggen de anderen, of erger: ‘luiheid’!

wwf Peter van Norde

Toch zijn er genoeg Herten die dolgraag méér van deze rust zouden willen hebben! Vaak is meditatie een van de weinige mogelijkheden die ze nog hebben om deze broodnodige rust gezond te houden. Een olifant met een bijnieruitputting tegenkomen? Dat zul je zelden zien. Ze hebben meer die ‘natuurlijke rust’ in zich. Een zegen in deze tijd, tótdat dat onderdeel uit zijn voegen groeit; met als extra nadeel gewichtstoename.

De kracht van de olifant is dat hij zich -mits hij erbij blijft met zijn aandacht- diep in een meditatie kan wegzinken. Hij kan echt opgaan in een meditatie en daardoor bijzondere ervaringen meemaken. Is dit je hoofdconstitutie, dan zul je merken dat het prettig is voldoende de tijd te nemen om uit je meditatie te komen. Je moet wat meer ‘opschakelen’ om de diepe rust van meditatie achter je te laten en je te kunnen concentreren op de gewone dagelijkse snellere manier van denken en doen.

De puf is eruit

Mediteren zorgt dat je energiedepot lekker op pijl blijft. Want alle drie de constituties kunnen te maken krijgen met leegloop van hun energie. Elk door meestal andere oorzaken. Vaak praten we dan over een ‘bijnieruitputting’. En dat is iets wat je niét over jezelf wilt afroepen, want het heeft veel gevolgen. Zowel voor je lichaam als voor je emotionele functioneren. Voorkomen is hier absoluut beter dan genezen!

Lees meer over de gevolgen van bijnieruitputting (in dit boek heet het je reserve-energie) in het boek ‘Energieherstelplan’ van Tanja Visser en Marijke de Waal Malefijt bij hoofdstuk 6 en hoofdstuk 9, stap 5.
En uit ‘Wil ik wat ik voel’ het hoofdstuk Energiehuishouding en vitaliteit en het hoofdstuk Grenshantering (blz. 99 t/m 120). Bij verregaande uitputting: ‘De uitputting voorbij’ van Marijke de Waal Malefijt en ik.

Ik wens je weer veel meditatieplezier en met extra kennis over je constitutie: nog meer genieten van de mooie kwaliteiten die elke constitutie te bieden heeft.

Back To Top