skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Mediteren is oersaai, deel 2 over hersenactiviteit

Prompt nadat ik in de vorige nieuwsbrief ‘Mediteren is oersaai, deel 1′ schreef hoe saai mediteren kan zijn, ontving ik een mail waarin iemand schreef daar geen last van te hebben. Daar word ik direct blij van. Want inderdaad, mediteren hoeft niet saai te zijn. Voor diegenen die daar toch over struikelen -of soms over struikelen- lees je hier deel twee.

In deel 1 las je hoe innerlijke conflicten kunnen zorgen dat mediteren moeilijk gaat of zelfs mislukt. Hoegenaamd omdat het oersaai is of doordat je steeds je aandacht verliest. Moeite met die concentratie kan ook komen doordat je hersenen ‘tegenwerken’. Waardoor dát veroorzaakt wordt, dat lees je in deze nieuwsbrief.

Juist die moeite met concentratie kan een teken zijn dat je één of beiden hersenhelften overprikkelt. Het gevolg daarvan is dat mediteren stroef gaat.

Hersenactiviteit en mediteren

Zonder het te ingewikkeld te willen maken met dit ‘hersenpraatje’: je hersenen bestaan uit twee helften. De linker- en rechterhersenhelft. Beiden hebben elk hun eigen taken. Grappig genoeg bleek ooit uit een onderzoek dat bij levensbedreigende situaties, je hersenen direct overschakelen naar de rechterhersenhelft. Die blijkt beter in staat om je vege lijf te redden dan je linker.

Ach wat jammer, logica is niet beter

Destijds hoopten de onderzoekers ermee te kunnen aantonen hoe belangrijk toch de linker hersenhelft is, mede omdat deze zorgt voor logica, kunnen analyseren en overzicht. Zeker in de westerse wereld staat dit op een hoger aanzien dan intuïtie en associatief denken. In wezen draagt echter elk deel van de hersenen zijn steentje bij om het geheel soepeltjes te laten werken.

Eenzijdigheid of specialiteit?

Is een bepaalde hersenhelft dominant dan ontstaat vanzelf de neiging om vanuit een specifieke invalshoek naar een probleem of een situatie te kijken. Daar hoeft niets mis mee te zijn. Zo’n meer of minder eenzijdig blikveld kan je ver brengen. Je kunt daardoor heel goed worden in activiteiten, die passend zijn bij die ene overheersende hersenhelft.
Tegelijkertijd kan die eenzijdigheid leiden tot een blinde vlek. Bijvoorbeeld bij een overheersende linkerhersenhelft: niet alles is ten slotte logisch. Als we alleen al kijken naar het gebied van emoties. Daar is de logica soms echt zoek; ook al hebben emoties een soort eigen ‘logica’.

Is je linker of rechter hersenhelft continue dominant, dan mis je uiteindelijk verschillende waarnemingen die via de ander hersenhelft tot bewustzijn willen komen. Er zijn leuke testen, waarmee je ziet of je linker- of rechterhersenhelft dominant is.

Ik blijf maar malen

Je kunt zelf bedenken, dat het lastiger is om goed te mediteren als continue één hersenhelft overheerst. Ga maar na als je ‘hoofd blijft malen’. Mediteren is dan knap lastig. Met mediteren kun je je wél uit die ‘vastlopende groef trekken’. En als je het dan ook combineert met andere hersenmaatregelen, dan kan het niet anders of het mediteren gaat lukken.

Wankelplank

Een mogelijkheid is bijvoorbeeld yoga of de ‘wankelplank’. Dat laatste is grappig én het traint je balans. Zit erop terwijl je het nieuws kijkt, een kop thee drinkt of een gesprek voert. Tot je eigen verbazing -én je lachspieren, want het is heel komisch- val je ‘zomaar’ om. De wankelplank reageert op de geringste wijziging in je balans. Via Google vind je genoeg hierover.

Een grotere hersenactiviteit

Vaststaat, dat er door mediteren een groter deel van je hersenen actief wordt, inclusief gedeeltes die normaal niet geactiveerd worden. Meer daarover kun je lezen bij Transcendente meditatie. Allicht hoef je niet per se via de TM methode te mediteren, belangrijker dan hoe je mediteert is dát je mediteert én dat je volhoudt. Vandaar mijn vaak terugkomende advies: kies meditaties die slechts zo’n tien minuten duren. Elke dag een half of een heel uur mediteren; is soms teveel gevraagd. In de nieuwsbrief Mediteren en hersenveranderingen staat een overzicht van alle tracks op mijn cd’s die zo’n tien minuten duren.

Prikkels, flitsen en geluiden

Je hersenen kunnen het mediteren ook moeilijker maken als je het verkeerde ‘hersenvoedsel’ eet. Figuurlijk is dat doordat je teveel impulsen op je af laat komen. Geleidelijk aan hebben we een maatschappij gekregen waarbij snelheid en informatieflitsen de normale gang van zaken is.

Rust als commercieel product

Natuurlijk zitten er veel goede kanten aan moderne technieken. Het zou verkeerd zijn om de goede oude tijd terug te willen. Toch kan het geen kwaad om bewuster met de huidige technieken om te gaan. Vooral om te leren wat de impact ervan is. Eén impact is dat het mediteren moeilijker kan maken. Soms kan je gevecht met de ‘saaiheid van meditatie’ en/of gebrek aan focuskracht ontstaan uit een overprikkeling.

Selectiever zijn

Rust wordt mal genoeg steeds meer een artikel, waar bijvoorbeeld reisbureaus, wellnesscentra en andere bedrijven op inspelen. Ze bieden het jou aan als ‘luxe-product’. Toch heb je rust voor een groot deel zelf in de hand. Het antwoord lijkt simpel: wees selectiever. Zet je mobiel eens uit. Plan niet zoveel afspraken in de week. Plan rusttijden in voor een ademende levensagenda. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het is aan jou of je het dóet, of … dat je wacht tot ziekte je dwingt. Want dat is een van de wijze lessen die ziekte afdwingt: kies zorgvuldiger je activiteiten en je rust. Wil je weten bij welke seintjes de alarmbellen moeten rinkelen, opdat je niet in ziekte, klachten of kwalen belandt? Lees dan het ebook ‘Ziekte voorkomen door beter opletten’. Of lees hoofdstuk 26 (blz 440) uit ‘Ik ben van gisteren’ of ‘Ik voel n/iets voor verandering’. Beiden zijn inhoudelijk hetzelfde, alleen de titel is ooit gewijzigd.
In het hoofdstuk ‘Multi-tasking’ (blz 100) uit ‘Wil ik wat ik voel’ lees je of je beter af bent met even-dit en even-dat? Inclusief testvragen en praktische oefeningen.

Echte voeding voor je hersenen

Graag wijs ik je op diverse artikelen over ‘Voeding voor uw hersenen’ van onze ideële site  Natuurdietisten. De neurotransmitters serotonine en gaba zijn belangrijke rustgevende transmitters. Van belang voor lekker rustig mediteren.

Na al deze ‘hersenarbeid’ hoop ik dat deze nieuwsbrief je stimuleert jouw hersenen de baas te worden, zodat jij de ware bestuurder van jouw geest wordt én om je te helpen dat mediteren je makkelijker afgaat. Liefst sterker nog: dat je verlangt naar meditatie en er met volle teugen van geniet!

Veel meditatie-plezier weer en tot de volgende nieuwsbrief, het derde deel van deze reeks. Heb je overigens leuke meditatie-ervaringen of goede vragen? Voel je vrij me erover te mailen.

Back To Top