skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Lockdown eenzaamheid en Mindfulness

De Covid-19 pandemie zorgt voor extra onderzoekstudies. Onderzoekers aan de Universiteit van Cambridge onderzochten 58 bestaande studies over eenzaamheid. Ze keken vooral naar interventies die mensen konden inzetten om de lockdown eenzaamheid en de sociale afstandsmaatregelen op te vangen. In het algemeen werkten psychologische interventies het beste. Waaronder op mindfulness gebaseerde therapieën.

Mindfulness

Mindfulness betekent in wezen niets anders dan ‘met je volle aandacht erbij zijn’. Of dat nu een appeltaart met de kinderen bakken is of een Zoom-afspraak houden. Wat de lockdown scherp naar voren brengt, is hoeveel moeite het velen kosten om de aandacht gefocust en ‘bij de les’ te houden. Dat heeft natuurlijk ook met onderliggende emoties te maken. En hoe gemakkelijk emoties die volle aandacht kunnen torpederen.

Afleiding werkt niet altijd

Eenzaamheid en gedwongen sociale afstand kunnen onderliggende emoties vergroten. Dikwijls omdat allerlei afleidingsmogelijkheden, die voor de lockdown probleemloos toegepast werden, tijdens de lockdown niet meer mogen/kunnen.

Het voordeel is, dat dit het zicht verhoogt op de innerlijke dynamiek. Dat geeft een mogelijkheid om op een gezondere manier werkelijk goede psychologische zorg aan jezelf te geven. Dit is uiteindelijk een betere optie, dan toe te geven aan allerlei afleidingmanoeuvres.

Robots tegen eenzaamheid

Natuurlijk is het ook goed de scherpe kantjes van eenzaamheid met goed werkende acties te ondersteunen. De Cambride onderzoekers merkten, dat zelfs een wekelijkse ontmoeting met een interactieve robot zeeleeuw opvallend positieve resultaten gaf. Deze interactieve robot Paro, reageert op prikkels door bepaalde bewegingen of geluiden te maken. Bewegingen zoals vrolijk zwaaien met zijn staart en baby zeeleeuwgeluiden te maken. Hetzelfde gold voor een robothond.

Ook lachtherapie, tai chi, meditatie en qigong lieten opvallende verbeteringen zien. Het meeste resultaat gaf echter een combinatie van educatie en psychologische interventies. Het dieper begrijpen wat de bron van het probleem is en wat je op praktische wijze ertegen doet.

Anxiety en paniek

Heb jij last van de lockdown? Meer gevoelens van eenzaamheid, onzekerheid, nervositeit, prikkelbaarheid, bezorgdheid en verontrustheid? Vaak noemen mensen het angst, maar angst noem je een reactie op een werkelijk fysieke dreiging. In alle andere gevallen noem je het verontrustheid of in het engels anxiety’. Als jouw anxiety te hoog is, geeft je lichaam een lichamelijke reactie die lijkt op angst (dus komend door een fysieke dreiging). Maar anxiety ontstaan door een gevoel.

Webinar Angst Herkenning en Angst Verlaging

Anxiety moet je wel degelijk aanpakken, en ook op de juiste manier. Een te hoge anxiety leidt tot een paniekaanval.

Wil je weten hoe je anxiety herkent en begeleidt: doe mee aan het Webinar Angst- (anxiety) Herkenning & Angst-Verlaging 24 februari aanstaande. Mail me gerust als je mee wilt doen: tessa@gottswaal.nl

Bron

Science Week, Mindfulness, laughter and robot dogs may relieve lockdown loneliness – study

Back To Top