skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Angst & Meditatie, deel 2

In Angst & Meditatie, deel 1 over de amygdala las je hoe een oud deel van de hersenen, de amygdala, heel gevoelig is voor angst en soortgelijke gevoelens. Denk daarbij aan onzekerheid, wantrouwen, verwarring. Meditatie helpt de amygdala die angst beter te verwerken.
De meditatie cd Rust en evenwicht is speciaal daarvoor gemaakt. Vooral met track 1 werk je rechtstreeks op de amygdala in. Toch zijn er enkele mensen die vertellen dat ze na het mediteren nóg angstiger worden. Of voelt zich ongelukkiger. Hoe kan dat? Is meditatie voor hen verkeerd? Wat is er dan aan de hand?

Paniekaanval

Neem Pauline, zij schreef “Bij het eerste deel, track 1 van de cd Rust en Evenwicht, krijg ik nadien paniekaanvallen en als ik het voor het slapen doe nachtmerries.” Een soortgelijke mail schreef Anneke: “Sinds drie dagen gebruik ik de CD Rust en Evenwicht. Al drie dagen voel ik me verdrietig.” Wat is er bij Pauline en Anneke aan de hand?

Voor het antwoord moeten we weten wat er gebeurt bij emoties. We leren veel door afkijken en hoe anderen reageren.
Karin is verhuisd en gaat voor het eerst naar een nieuwe school. De dag daarvoor is ze stilletjes en ‘s avonds eet ze niet zo veel en klaagt over buikpijn. Op vragen van haar ouders zegt ze met een klein stemmetje “Ik ben bang om naar die nieuwe school te gaan. Ik ken daar niemand.” “Nou, je hoeft nergens bang voor te zijn hoor. Ze zijn daar heel aardig.” zegt haar moeder.
“Helemaal niet nodig om bang te zijn” vult haar vader aan. “Ben jij nu een grote meid? We hebben het er toch over gehad dat je naar die leuke nieuwe school zou gaan?”

Verkeerd advies

Goedbedoelde raad van haar ouders, maar wat zeggen ze op een emotioneel niveau? “Schenk geen aandacht aan wat je voelt.” En doen alsof helpt echt niet. En dáár begint het probleem. Want als je niet weet dat elk gevoel oké is en hoe je een gevoel aanpakt -hier angst- dan blijft dat gevoel. Er komt alleen een sterkere boodschap overheen. Een die zegt “Doe maar alsof het er niet is.”

Als anderen stelselmatig zulke antwoorden geven ontstaat een automatisme dat angsten koppelt aan ‘doen alsof het er niet is’. Dit geldt voor angsten, maar net zo goed voor elk onaangenaam gevoel zoals onzekerheid, frustratie, ontevredenheid, verdriet, boosheid. Bij dat automatisch ‘wegpoetsen’ van een gevoel is de amygdala betrokken.

Amygdala

Om geheugenruimte te besparen haalt de amygdala de gebeurtenis (die een met angst beladen gevoel teweegbracht) weg. Bij Karin is het dat ze opzag tegen die eerste dag. Wat blijft, is haar reactie daarop! Dus haar angst voor iets nieuws.
De amygdala zorgt ook voor de daarbij passende lichamelijke reacties. Zoals een snellere hartslag, stijging van de bloeddruk, stress-hormonen die vrij komen etc.

Oude patronen komen opzetten tijdens meditatie

Wat gebeurt er als je mediteert met de cd Rust en evenwicht? Met track 1, die zo gericht is op de amygdala? Deze speciale meditatie geeft informatie of zulke automatische reacties actief zijn. Vooral geeft het informatie of je lichamelijk en/of emotioneel nog handelt zoals bijvoorbeeld de ouders van Karin adviseerden. Leven, waarbij je je gevoelens negeert en verwaarloost. Alsof die niet de moeite waard zijn om naar te luisteren. Dankzij de cd Rust en evenwicht merk je of er verschil is tussen wat je écht voelt en hoe je omgeving wilde dat jij je zou voelen.

CD Tessa Gottschal Rust & Evenwicht, grip op je amygdala

Daartussen kan een heel groot gat zitten. Hoe groter dit gat, des te meer spanningen dit oproept. Dat is wat Pauline en Anneke meemaakten toen ze me schreven nóg angstiger te worden nadat ze mediteerden met de cd Rust en evenwicht.
Ben je na de cd Rust en evenwicht ongelukkiger, instabieler of angstiger dan voorheen? Zoek of je gewend bent te doen alsof bepaalde gevoelens er niet zijn, of dat die er zogenaamd ‘niet toe doen’.
Mijn ervaring is dat mensen die dit meemaken, steevast vertellen dat zij niet op tijd naar hun gevoel luisteren, laat staan er op tijd naar handelen.

Emotionele achtbaan

Pas als hun gevoel zó groot wordt, dat ze er niet langer omheen kunnen, geven ze het aandacht. Het nadeel daarvan is, is dat je steeds op een emotionele achtbaan terecht komt. Zoals de paniekaanvallen en nachtmerries bij Pauline en het verdriet bij Anneke.

Herken je dit? Gebruik de cd Rust en Evenwicht minimaal 40 dagen achtereen én train jezelf iedere dag minstens 3 keer jezelf te vragen: ‘Welke informatie van mezelf heb ik tot nu toe genegeerd?’

Neem gerust contact met me op voor meer angstverlagende en zelfvertrouwenverhogende adviezen.

Back To Top