skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Voorkom griep, zo makkelijk is het

Is handen wassen nu hét wapen tegen (varkens-) griep? Of is dit malligheid? Er zijn veel meer maatregelen die je kunt nemen. Deze nieuwsbrief geeft uitleg, adviezen en suggesties over preventieve maatregelen. Een goede weerstand is het beste antwoord. Daarmee begint het. Naast een goede weerstand zijn nog twee punten belangrijk:

  1. Zo vroeg mogelijk merken dat je immuunsysteem actief wordt,
  2. Direct in actie komen, niét wachten of “Het maar even aanzien.”

Dreigende griep: waarop moet je letten?

griep, verkoudheid
Boek Tessa Gottschal & Marijke de Waal Malefijt Ziekte voorkomen door beter opletten

Te weinig mensen weten waarop ze moeten letten. Terwijl het lichaam zoveel seintjes geeft dat een ‘vijand’ probeert binnen te dringen. De waarschuwingen lijken bijna te onnozel voor woorden, vandaar dat velen deze verwaarlozen. Een beetje moe, wat minder eetlust, een licht verstopte neus en nog een hele lijst meer. Een ding hebben al die verschijnselen gemeen: alle klachten zijn -nog- héél licht.
Je snapt het gevaar nietwaar? Doorlopen en hopen dat het weggaat … en dus wachten tot je lijf grover geschut inzet om je te waarschuwen.

Wil je de uitgebreide lijst lezen van waarschuwingssignalen? Koop voor € 1,99 het e-book ‘Ziekte voorkomen door beter opletten’. Vol met praktische tips om de weerstand op te krikken.

Acuut in actie komen

Nu je weet dat je absoluut direct actie moeten nemen, komt de vraag: ‘welke acties dan?’ Er zijn drie hoofdmaatregelen:

  1. Voeding, de állersterkste!
  2. Leefmaatregelen, de een na beste
  3. Reserve-energie verbeteren, een goede derde plaats

Pas na deze maatregelen versterk je de weerstand nog meer, met zaken als homeopathie, fytotherapie, supplementen. Draai je dit om en sla je de drie hoofdmaatregelen over, dan riskeer je tóch gegrepen te worden door de griep.

Voeding: het dagelijkse medicijn

We eten minimaal drie keer per dag. Velen zelfs vaker, als we de tussendoortjes meetellen. Elke keer is dat een kans om brandstof te nemen waarmee je je lichaam beter uitrust.
Iedere keer dat je producten gebruikt waarin stoffen zitten waaraan het lichaam niets heeft, verzwakt de weerstand. Denk aan zaken als onnatuurlijke kleurstoffen, E-nummers, zoetstoffen. Maar ook geraffineerde producten (witmeel, koekjes), voorbewerkte producten ed. Er gaat nl. niets boven vers en zo onbewerkt mogelijk.

Geneeskrachtig koken

Wil je leren hoe je geneeskrachtig kunt koken? Welke kruiden, groenten, specerijen et cetera Moeder Natuur in de wereld heeft om jezelf gezond te eten? Meer daarover lees je op de site Natuurdiëtisten. Ook vind je daar diverse recepten om gezond te worden en/of gezond te blijven.

Top Tien van Voeding tegen griep

Hieronder de top-tien voedingsmiddelen tegen griep. Met natuurlijke helemaal bovenaan: kiemgroenten. Lees meer erover op bij het artikel ‘Gezonde kiemen’.

  1. Kiemgroenten
  2. Verse groenten en fruit
  3. Groene thee en bronwater (totaal 35 ml per kilo lichaamsgewicht)
  4. Omega 3 oliën, hennepzaden, lecithine granulaat
  5. Knoflook, geelwortel en gember
  6. Gekookt ei, vis
  7. Zeegroenten, zeekraal, algen
  8. Misosoep
  9. Ongeraffineerde granen
  10. Verse noten

Leefmaatregelen

Boek Tessa Gottschal & Marijke de Waal Malefijt ‘t Went zo’n element

Nadat de voeding op orde is worden randvoorwaarden interessant als de ‘was je handen’ en andere hygiënemogelijkheden. Schrap ook -alles het maar éven kan- alle activiteiten die geen energie opleveren. Niet langer op blijven dan nodig is, afzien van die ene visite. Slaap evt. tijdelijk in een andere slaapkamer om elkaar niet aan te steken.

En natuurlijk: leef volgens je constitutie! Juist als de weerstand inzakt is dat dubbel belangrijk. In het boek ‘t Went zo’n element, omgaan met uw constitutie’ geschreven door Marijke de Waal en ik lees je alles daarover. Ook de juiste constitutie-voedingsadviezen.

Versterk je reserve-energie

Lichaam en geest zijn ingenieus ingesteld. Ben je wakker en met iets bezig? Dan levert het lichaam alle stoffen zodat je al die activiteiten kunt doen die je wilt doen. Van lezen, tot werken en sporten. Pas alléén in rust en bij diepe ontspanning herstelt het lichaam zich. Dan worden alle diepere herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Vandaar dat iemand die slecht slaapt of blijft piekeren zich zo uitgevloerd voelt.

Nu is alleen slapen onvoldoende, het gaat ook om geestelijke rust. Geestelijke ontspanning, waarbij de geest vrij af is. Geen gekwebbel meer in het hoofd. Daardoor wordt het niet langer belaagd met impulsen. Ook al is bijvoorbeeld een avondje dansen is heerlijk. Toch is dat niet een activiteit waarvan de geest die diepe ontspanning bereikt waarbij het tot herstelwerkzaamheden kan overgaan.

griep, verkoudheid
CD Tessa Gottschal Rust & Evenwicht, grip op je amygdala

Zo’n geestelijke rust bereik je wel met meditatie. Het beste zijn die meditaties waarbij je leert in innerlijke stilte te komen. Dat betekent vaak meditaties zonder muziek of andere achtergrondgeluiden.

Weet je dat 10 minuten per dag mediteren al een weerstandsverhogend effect heeft? Moet je lichaam en geest extra presteren, dan is langer mediteren van harte aan te bevelen. Je kunt dan bijv. 2 x 10 minuten per dag doen. Of een langere meditatie van twintig minuten tot een half uur.

Tijdstip van meditatie

Wanneer is het beste meditatie-moment? Wil je je lichaam en geest het meest wapenen? Mediteer dan ‘s morgens, liefst vóór het ontbijt. Dan kun je de hele dag terugvallen op de buffer die ‘s morgens opgebouwd heft. Mediteert je ‘s avonds, dan ontspan je fijn. Het geeft het lichaam en geest echter niet die steun die het krijgt indien je ‘s morgens mediteert.

Waart er griep en verkoudheid rond, dan is duidelijk dat ‘s morgen mediteren beter is!

Met al deze adviezen wens ik je graag een onbezorgde herfst en een goede immuniteit!

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen