skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Verschil tussen aandacht focussen en meditatie

Verschil tussen aandacht focussen en meditatie

Dankzij Covid 19 worden zogeheten lifestyle adviezen serieuzer genomen. Ondanks dat de overheid amper versterking van de immuniteit in het vaandel heeft, stijgt mondjesmaat de aandacht voor een gezondere leefstijl. Al blijft het bij eenvoudige adviezen als meer bewegen, minder ongezond eten en zorgen voor een gezonde geest. Onder dat laatste vallen dan allerlei meditaties. Of; wat men laat doorgaan voor meditaties. Er is echter een verschil tussen aandacht focussen en meditatie. Dat verschil licht ik hier toe.

Focussen

Natuurlijk, voor meditatie is kunnen focussen belangrijk. Het is echter slechts één onderdeel ervan. Wat verstaan we onder ‘focussen’? Simpel gezegd: het telkens sturen van je aandacht waar het op dat moment hoort te zijn.
Het is normaal dat je geest afdwaalt, zijpaden neemt, nieuwe invallen heeft. Totaal geen verstorende afleidingen hebben tijdens je meditatie is uitzonderlijk moeilijk.

De nieuwste kreet: ‘arriveren’

Focussen is – zonder harde sturing – je aandacht daarop richten waar jij wilt. En, het daar langer op gericht houden. Vlak voordat je een vergadering of bespreking ingaat kan een fijn moment zijn om je te focussen. ‘Arriveren’ wordt dat weleens genoemd. Vooral als je net uit het verkeer komt, of uit een gesprek is dat plezierig. Het helpt om alles wat je ervoor beleefd hebt even achter je te laten. Te zorgen dat eventuele onrust, opkomende ideeën of iets anders de nieuwe activiteit niet verstoort.

Mindfulness

Focussen is een belangrijk onderdeel tijdens meditatie. Het helpt je om erin te komen en bij een bepaald onderdeel van de meditatie te blijven. Mindfulness is nodig om dit te kunnen. In gewone taal is mindfulness niets anders dan met je aandacht erbij blijven.

Ademhalen

Hoé je je aandacht ergens bijhoudt, daar zijn verschillende technieken voor. In mijn cd Mindfulness leer je hoe je door gebruik te maken van je ogen, oren en je bewegingszintuigen je aandacht makkelijker kunt leren richten. Bewust ademhalen maakt vooral gebruik van je bewegingszintuigen. Zoals “Merk hoe je buik zich bij elke inademing bolt en vanzelf bij de uitademing wat inzakt.”

Waak-meditatie

Zelf vind ik het onderdeel ‘focussen’ handig om te zorgen dat lichaam, gevoelens en gedachten binnen korte tijd weer op één lijn staan. Gedachten kunnen gejaagd worden. Gevoelens anxiety-beladen en de behoeften van het lichaam kunnen genegeerd worden. Dat is niet goed voor de gezondheid. Een korte, wat ik graag een waak-meditatie noem van zo’n 3 tot 7 minuten is al voldoende om meer rust te creëren. ‘Even mens worden’. Een voorbeeld ervan lees je in dit interview ‘Aandacht geeft gezondheid’ in het kadertje met de titel ‘Een hier-en-nu oefening’.

Meditatie is een instrument

Maar wat is dan meditatie? In mijn nieuwsbrieven lees je onder andere dat meditatie een instrument is. Dus de eerste vraag die je wilt beantwoorden is: wat wil je bereiken met je meditatie? Welk ‘instrument’ wil je gebruiken? Ontspanning? Verhogen van je energie-frequentie? Je energie compacter maken? Jezelf energetisch reinigen van indrukken? Je afstemmen op een hogere energiefrequentie, zoals bijvoorbeeld je gids?
Kortom: keuze genoeg.

Meditatieve onderdelen

Uit die keuze volgt een reeks van meditatieve onderdelen. Focussen is er een van. Het is meestal de eerste stap. Je gaat zitten en richt je aandacht naar binnen. Je maakt je geestelijk los van allerlei andere zaken die je aandacht vragen.
Zodra je merkt dat je aandacht op één onderdeel houden lukt, bouw je de meditatie uit. Bijvoorbeeld: “Verleg je aandacht naar je hartchakra en gebruik je ademhalingsritme of eventueel de kleur zacht lentegroen om zo diep mogelijk dit chakra waar te nemen.”

Minder focus en laten komen wat er komt.

Zodra je in de meditatie zit, waarmee ik bedoel dat je amper nog aandacht op het focussen hoeft te leggen, komt een nieuw onderdeel naar voren. En dat is je laten meevoeren met dat wat bij je naar boven komt. Dat is geen intellectueel proces. Het is een intuïtief en gevoelsmatig aspect. Je monitort het wel met je intellect, maar je gaat er niet actief over denken.

Monitoren van je meditatie

Dit monitoren is belangrijk. Stel dat je merkt dat je energie te ijl wordt, dan kan dat ongewenste bijwerkingen geven. Ook als je merkt dat je teveel uitdijt. Tenzij dat passend is bij wat je als meditatief instrument verlangt.

Glijdende overgangen

Het verloop van je meditatie laat je liefst soepel in elkaar overgaan. Iedereen die ooit abrupt is opgestaan tijdens een meditatie, weet hoe onaangenaam dit is. Glijdende overgangen zijn belangrijk. Hoe dieper je kunt wegzakken in de meditatie des te belangrijker zijn deze glijdende overgangen.

Bijwerkingen

Het belang van een soepele overgang zie je bij diverse energetische technieken of behandelingen. Doe je dit niet, dan kunnen ongewenste bijwerkingen ontstaan. Denk aan duizeligheid door abrupt opstaan, of te snel opstaan na een energetische behandeling. Of misselijkheid, hoofdpijn, kortom allerlei klachten kunnen erdoor ontstaan.
Dat geldt bij healing, óók bij de afstandshealing, acupunctuur, massage, enzovoort en bij meditatie.

Nieuwe Gratis meditatie

Onlangs heb ik een nieuwe meditatie gemaakt met als titel het ‘Mythische Huwelijk’. Als het voorhoofdschakra en het kruinchakra optimaal op elkaar is afgestemd wordt dit weleens het mythische huwelijk genoemd. Het is dit keer een wat fantasierijke meditatie én met geluid. Ik heb wat geëxperimenteerd met opname- en geluidstechnieken en ben benieuwd wat je ervan vindt. Je vindt de meditatie bij Luistervoorbeelden losse meditaties.

Nieuwe Healingtechnieken

De afgelopen anderhalfjaar ben ik intensief bezig geweest met nieuwe healingtechnieken. Corona bood vooral de mogelijkheid voor afstandshealingen. De nieuwe healingtechnieken zijn daar uitstekend geschikt voor. Diverse mensen waren graag bereid om als ‘testpersoon’ te dienen. De testperiode is ruim verstreken, de proefpersonen en ikzelf zijn heel tevreden over deze nieuwe healingtechnieken van de Universal White Time.
Naast afstandshealingen kan ik hiermee ook op afstand het aura reinigen. Meer over de healingsmogelijkheden en cliënt ervaringen lees je hier.

Webinar Opname ipv Deelname

Binnenkort zijn verschillende webinars. Kun je die ene datum niet en wil je toch graag meedoen? Wist je dat ik het webinar voor je kan opnemen? Zo kun je toch meedoen. De record ervan krijg je na het webinar toegemaild. (De deelnamekosten blijven hetzelfde.)
Vrijdag 10 juni as Webinar Anxiety Herkenning en Verlaging
Vrijdag 17 juni as Verdiepingswebinar Anxiety-Verlaging
Vrijdag 24 juni as Webinar Werken met Afweer en Constituties

 

Back To Top