Ga naar hoofdinhoud
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Seizoenswisseling & wintertijd

Vraag: wat hebben suddergerechten, soep, wintertijd en seizoenswisseling te maken met meditatie?

Voordat ik het antwoord al verklap: zie je op tegen de komende wintertijd? Het is fijn dat het ‘s avonds straks een uurtje langer licht is, maar oh wat is het dan donker ‘s morgens.
Na die heerlijke zon van de afgelopen zomermaanden, willen we graag de zon vasthouden. Maar toch: regen, kou en wind winnen terrein. Voor je het weet zit je aan de soep en trek je een warm vest aan.

Heeft dit met je lever-, verterings- of reserve-energie (je ‘accu’, de kracht van je bijnieren) te maken? Weet jij het antwoord?

Had je het goed? Dat het de reserve-energie is?

Deze seizoenswisseling, van warm naar koud, is lichamelijk pittig. Van lente naar zomer gaan, is stukken makkelijker. Van zomer naar herfst en daarna winter, dat kost extra kracht.
Heb je die onvoldoende, dan schakelt je lichaam de zogeheten reserve-energie in. Je bijnieren zijn een onderdeel daarvan.

Kwakkelen

Heb je je bijnieren ongemerkt te vaak aangesproken, dan merk je dat dit soort lastige weersomschakelingen tot lichamelijke klachten leidt. Verkoudheid, griep, sneller moe dan anders, kouwelijkheid zijn slechts enkele mogelijkheden.

Zie de seizoenswisseling als een toets van Moeder Natuur of je goed voor jezelf zorgt. Heb je maandenlang slordig met je bijnier-energie omgesprongen, dan krijg je nu de rekening gepresenteerd.

Pas je kookstijl aan

Met speciale gerechten en specifieke kooktechnieken loods je veilig door deze periode heen. In hoofdstuk 11 van ons boek ‘De uitputting voorbij’ staan de fijne kneepjes. En ja, suddergerechten en soepen die heerlijk lang getrokken hebben, zijn een verrukking voor je bijnier-energie!

Tijgers die een beetje Hert worden

Denes7686, pexels.com

Het terugdraaien van de klok eind oktober is een ingreep in je biologische klok, waarmee je lichaam niet blij is. Een idee, dat ooit economisch handig leek maar voorbij ging aan de impact op lichaam en geest. Jonge kinderen en ouderen voelen dit haarfijn aan. Niet voor niets zijn consultatieburo’s verzot op de spreuk ‘Reinheid, rust en regelmaat.’ Jonge kinderen zijn uiterst gevoelig voor ritmeverstoringen.

En ouderen dan? Waarom zijn die zo gevoelig?
Dat komt, omdat bij het ouder worden, de hoeveelheid vata toeneemt. Dus ook bij personen die van origine een pitta of kapha-constitutie hebben. Anders gezegd: bij het ouder worden groeit je hert-aandeel, ook bij de tijgers en de olifanten. (Lees meer hierover in ons boek ‘t Went zo’n element.)

Meditatie voor je reserve-energie

En meditatie? Hoe past dat in dit rijtje?
Reserve-energie is dól op diepe rust. Het is de beste superbenzine hiervoor. Niet een keertje ‘gewoon effe nada-niente-niks’, maar liefst iedere dag een moment de ‘wereld’ opzij zetten. Meditatie is al eeuwenlang daarvoor een uiterst efficiënte techniek. In eerste instantie maakt het niet uit hoe je mediteert. Dit speelt pas mee als je dieper je reserve-energie wilt bijtanken.

Reserve-energie & Facebook

Rustig meegaan met je tijd is een goede manier om je reserve-energie hoog te houden. Niet direct achter elke IT-nieuwigheid aanhollen. Sinds kort vind je me op Facebook. Stapsgewijs voer ik meer informatie op mijn Facebook-pagina in en houd ik je van verse praktijknieuwtjes op de hoogte. Je doet me een groot plezier als je me ‘liked’. (Je ziet het; de terminologie beheers ik al een beetje.)
‘Klik hier om naar mijn……”

Hartelijke groet en mail me gerust als je vragen hebt.

Back To Top