Ga naar hoofdinhoud
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Nieuwsbrief: Ontspannen doe je in tweevoud

Om gezond te blijven of te worden is ontspanning noodzakelijk. Belangrijk is dat je altijd op twee manieren ontspant: helemaal niks doen en rustig bewegen. Vooral dat laatste wordt vaak verkeerd begrepen. Wat is precies ‘rustig bewegen’ en waarom moet dat rustig? Sporten is toch gezond voor je?

Slaap tekort

Een nacht beroerd slapen en je beseft direct dat ontspanning meer is dan lekker lummelen of lachen. Na meer slapeloze nachten merk je hoe je aan alle kanten verzwakt. Mentaal ben je niet scherp, emotioneel raak je instabiel en lichamelijk krijg je de gekste klachten.
De meeste klachten gaan over zodra je weer goed slaapt. Net zoals veel klachten verdwijnen zodra je tot diepe ontspanning komt. Maar wist je dat je voor lichamelijk en geestelijk twee vormen van ontspanning nodig hebt?

  1. Helemaal niets doen. Daaronder valt slapen, lui rondlummelen, mediteren, een saunabezoek, lekker badderen en dergelijke.)
  2. Een beetje wat doen, zoals tv-kijken, ontspannen kletsen met elkaar, lichte beweging. Zaken als rustig fietsen, wandelen, yoga, tai chi, meditatief bewegen, massage en dergelijke.

ontspanningVanuit het westerse gezondheidsbeeld hebben we geen woorden voor deze twee verschillende vormen van ontspannen. De traditionele Chinese geneeskunde wel, zij noemen dit de nier-yin en nier-yang. Marijke de Waal Malefijt en Tanja Visser noemen dit in hun boek ‘Energie herstelplan, energie door geneeskrachtige voeding’ de rustgevende en de activerende reserve-energie.

Deze reserve-energie is is een opbouwende energie. De rustgevende kant (nier-yin) voorziet je gewrichten en tanden, hersenen, zenuwstelsel en je geslachtsorganen van voedingsstoffen. Net zoals het deze herstelt als er sprake is van schade. De activerende reserve-energie (nier-yang) houdt je warm, en helpt afvalstoffen en vocht via de blaas af te voeren.

Let er maar eens op: was het gisteren een latertje? Heb je het de volgende dag kouder? Of een stijvere of pijnlijke onderrug? (Meer voorbeelden staan op blz 39 t/m 44 .) De ‘schuldige’ is je reserve-energie. Je hebt rust nodig, je moet bijtanken! Zowel met helemaal niets doen én met een beetje wat doen.

Nu valt helemaal niets doen nog wel mee. Dat lukt de meesten wel, al is het door te slapen. Velen struikelen echter over een beetje wat doen. Ze hebben moeite met ‘een beetje’ en doen liever alles-of-niets. Het geniepige hieraan is dat dit uiteindelijk leidt tot problemen met helemaal niets doen. En als je pech hebt tot slaapproblemen, en dát is een van de kortste wegen naar klachten en/of uitputting.

In Hoofdsontspanningtuk 18 van ‘De uitputting voorbij’ lees je drie invalshoeken waarmee je die nier-yang (de activerende reserve-energie) aantast. Grofweg gebeurt dit door:

  1. Teveel prikkels. Dat kan zijn door teveel doen of meemaken in korte tijd, overvraagd worden (denk aan zorgtaken), voortdurende hectiek.
  2. Niet goed met je emoties omgaan. Bijvoorbeeld ze oppotten, doen alsof ze er niet zijn, ze overdrijven, je laten meeslepen erdoor, etc.
  3. Je kleiner voordoen dan nodig is. Bijvoorbeeld door een laag zelfvertrouwen, uit angst voor onaardigheid of boosheid, de lieve vrede telkens willen bewaren, anderen over je heen laten lopen, teveel met anderen rekening houden, overbodig klaarstaan voor anderen etc.

In datzelfde hoofdstuk 18 lees je meer hierover en ook welke meditatie cd je het beste kunt gebruiken om deze gewoonte van je te doorbreken. Voor je nier-yin (de rustgevende energie) is iedere vorm van meditatie geschikt. Bij problemen met de nier-yang (de activerende reserve-energie) heb je vooral psychologische meditaties nodig.

Welke cd’s pakken psychologisch uit? (In de gratis handleiding lees je uitgebreid waarmee ze je helpen.) Dat zijn:

cd Overprikkeling & Alter Major
cd Emoties & Gevoel
cd Tegenslag & Vertrouwen
cd Emotionele Souplesse
cd Neutraliteit

Heb je trouwens Facebook? Geniet dan extra van de komische foto’s van Hotch waarin hij demonstreert hoe makkelijk en heerlijk ontspanning is.

Veel succes weer met je gezondheid en ik wens je graag een krachtige reserve-energie!

Hartelijke groet,

Tessa Gottschal

Back To Top