skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Nieuwsbrief: Aandacht & Voorkomen van ziekte

Ziekte voorkomen

Meditatie kun je voor veel doeleinden gebruiken, ter voorkoming van ziekte, bij herstel en natuurlijk om het beste uit jezelf te laten. Vooral (top-)sporters herkennen steeds vaker de waarde van meditatie. Daarover straks meer, eerst hoe je via meditatie ziekte kunt voorkomen

Bewaak zelf je gezondheid

Hoe kun je met wat extra aandacht veel invloed op je gezondheid uitoefenen? De grootste – fysieke – waarde van meditatie is dat het direct je lichaam helpt stresshormonen af te bouwen. Zolang er stresshormoon-afgifte is besteedt je lichaam geen tijd aan herstel en opbouwwerk. Als dat aanhoudt gaat dit ten koste van je gezondheid. De grootste mentale waarde van meditatie is dat het je waarnemingsvermogen vergroot. Dat is onmisbaar ter bewaking van je gezondheid.

Ziekte voorkomen door extra opletten

Recentelijk verscheen het ebook ‘Ziekte voorkomen door extra opletten’ geschreven door Marijke de Waal Malefijt en mijzelf voor € 1,99.  Het ebook vind je onder andere bij Kobo maar ook bij Amazon.Ziekte voorkomen door extra opletten

Volle aandacht

De term mindfulness is niets anders dan ‘bij de les blijven’ of aandachtigheid. Of, in het Duits Achtsamkeit; deze term geeft het ook treffend aan. Meditatie is niet alleen voor rust, maar mede bedoeld om je aandachtigheid te verhogen.
Laat dat nu precies zijn wat je voor je gezondheid hard nodig hebt. Het helpt om de allereerste signalen op te pikken zodra het lichaam onder teveel druk komt. Lang geleden noteerde de Duitse arts Reckeweg welke signalen verschijnen voordat ziekte uitbreekt. In de natuurgeneeskunde staan deze bekend als de Reckeweg Ziekte-stadia.

Het eerste Reckeweg ziekte-stadium

Er zijn zes Reckeweg ziekte-stadia. Het eerste stadium bevat allerlei zogenaamd onnozele klachten. Wat niezen, beetje jeuk, een keertje slecht slapen, een keer geen honger hebben, et cetera. Het is vooral voor deze fase dat een groter waarnemingsvermogen je gezondheid beschermt. Dankzij de goede zelf-testen die er kun je nu ook al in een vroeg stadium zelf bijhouden of je in de veilige zone blijft. Bij deze link lees je de vele mogelijkheden op dat gebied.

Het tweede Reckeweg ziekte-stadium

De tweede fase is de ontstekings-fase. In dit stadium gaat je lichaam in de aanval tegen een ziekteverwekker. Na die ontstekingsfase neemt het gevaar van ernstiger ziekteverloop toe. De fasen na de tweede fase zijn het terrein van therapeuten, artsen en specialisten. Reden genoeg om alles eraan te doen niet verder dan fase twee te komen.
Kanker is een voorbeeld van het laatste, zesde ziekte-stadium. Na zovele jaren lijkt dat ook vanuit reguliere hoek de conclusie wordt getrokken dat veel ernstige ziekten starten met een ontsteking Zowel hoog- als laaggradige (ook stille ontstekingen.genoemd). Lees meer hoe je voeding kunt gebruiken bij ontstekingen bij deze link.

Dat betekent dat je zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen in de ontstekingsfase te belanden. Omdat dat zo belangrijk is vertellen wij graag meer over deze eerste twee ziekte-fasen. Je leest het uitgebreid in ‘Ziekte voorkomen door extra opletten.’ In het ebook staat een uitgebreide opsomming van beide ziekte-stadia. Weten waarop je moet letten, gecombineerd met een goed waarnemingsvermogen helpt je om zoveel mogelijk uit de gevarenzones te blijven.

Uitbreiding meditatie-collectie

Naast het uitbrengen van het eboek hebben we de afgelopen maanden ook hard gewerkt aan de meditatie-collectie. Elke cd is nu overal als Mp3-bestand te koop. Wat nieuw is dat op iedere cd, waar dat nodig is, de Basismeditatie staat.
Dit zijn de vernieuwde cd’s

  • Aura’s & Chakra’s de complete versie

    € 15,35 (NB: Als enige cd is deze niét als fysiek cd te koop. Wel zónder de Basismeditatie (€ 16,95) of als download (€ 13,55)

  •  Neutraliteit, incl. Basismeditatie

    € 15,35 (de fysieke cd kost € 17,95)

  •  Emotionele Souplesse, incl. Basismeditatie

    € 15,35 (de fysieke cd kost € 17,95)

Je vindt de cd’s onder andere bij Ako, Atheneum, Donner en diverse andere webwinkels waaronder Bol.

Sporters en meditatie

De wereldberoemde tennisser Novak Djokovic heeft enige tijd geleden afscheid genomen van zijn coach Boris Becker. Geruchten gingen dat Djokovic meer aandacht aan meditatie als onderdeel van zijn tennistraining wil en dat Becker deze benadering niet onderschreef.

In een meditatiesessie met Pepe Imaz verwoordt Djokovic op een youtube filmpje hoe hij meditatie toepast en wat hij belangrijk eraan vindt. Zoals rust, afstand kunnen nemen van negatieve gedachten en emoties en de band van de ziel met het Hogere (devine).
Hij geeft meditatieve voorbeelden hoe je innerlijke rust door meer afstandelijke betrokkenheid kunt terugvinden. Je gedachten of emoties de overhand te laten krijgen hebben het gevaar dat je in hun greep komt. Als top sporter weet hij als geen ander hoe ondermijnend dat is.

Menigeen die naar top tennis kijkt ziet dat op cruciale momenten die innerlijke harmonie beslissend is. In een groepssport kan een misrekening of fout nog door een ander gebeuren. Bij een spel als tennis (enkel spel) komt het puur op jezelf aan. De vraag hoe jezelf staande houdt zodra je onder (grote) druk staat krijgt daardoor extra gewicht.

Tenniscoach Pepe Imaz is ex-tennisser met een Grand Slam-titel en heeft een tennisschool waar hij de filosofie van liefde en vrede (Amor Y Paz) als belangrijke factoren gebruikt tijdens de coaching. Meditatie en de kracht van langdurige omhelzingen zijn een onderdeel daarvan. Hij maakt al langer deel uit van het team Djokovic.
Het interessante aan zijn aanpak, juist voor top sporters, is hoe hij hiermee heel gericht de krachten van yin en yang aanstuurt. Al vaker lees je in mijn nieuwsbrieven over yin en yang. Yang staat onder andere voor daadkracht, actie, bewust je wil opleggen, verandering afdwingen. Yin is ‘meegaan met de stroom’, ‘doen door niet-doen’, innerlijke en uiterlijk rust vasthouden, zelfbeheersing.

Lichamelijke voordelen

Meditatie heeft een groot effect op diverse lichamelijke reacties. Op het tabblad Mindfulness van mijn site staat een overzicht ervan.cover_emotionele_souplesse_incl_basismed
En natuurlijk profiteert Djokovic van die lichamelijke voordelen. Sinds hij van Andy Murray verloor wil hij echter meer inzetten op z’n geestelijke vermogens. In de vaste overtuiging dat hij tijdens die beslissende momenten in een wedstrijd innerlijke harmonie en vrede kan vasthouden.

Geestelijke voordelen

Wat zijn zoal die geestelijke vermogens waarmee meditatie je helpt? Ik zet ze op zo’n manier op een rij hoe een topsporter zoals Djokovic er naar zou kunnen kijken.
Met het winnen van een (tennis)wedstrijd zijn honderdduizenden euro’s gemoeid. Het gaat al lang niet meer alleen om prestige, kunde of bekendheid. Het prijzen- en sponsorgeld loopt tot in de miljoenen. En dat heeft natuurlijk enorme invloed op de spanning tijdens het spelen. Dankzij meditatie nemen onder andere de volgende geestelijke vermogens toe:

1.Impulsbeheersing stijgt

Doordat dit stijgt kom je niet snel terecht in zaken als: je racket wegsmijten, schreeuwen, scheidsrechter uitfoeteren, een scéne schoppen, de clown uit hangen (Australische tennisser Nick Kyrgios) of op een andere manier je aanstellen of ongeremd laten gaan (Andy Murray, McEnroe)cover_neutraliteit_nw_300x300

2. Containing capacity neemt toe

Impulsbeheersing gaat hand in met het vermogen dat ‘containing capacity’ heet. Het vermogen om narigheid te doorstaan.
Voorbeeld: de bal gaat uit. Met een goede impulsbeheersing smijt je niet direct je racket op de grond en je ‘containing capacity’ zorgt ervoor dat de boosheid, frustratie, teleurstelling of wat dan ook, geen andere negatieve gedachten of gevoelens omhoog woelt of de overhand laat krijgen.

3. Angsttolerantie groeit

Het is normaal wanneer je op cruciale momenten een bal mis slaat angst omhoog kruipt. Dat moet je ook niet willen tegen gaan; dat is tegen de natuur ingaan. Belangrijker is hoe je met dat oprijzende gevoel omgaat. Kun je het beheersen? Anders gezegd; is je ‘containing capacity’ sterk genoeg om het in bedwang te houden? Zo niet dan kan die angst doorslaan naar je lichaam. Het verstijft bijvoorbeeld je spieren of vertraagt je coördinatie. Of de angst kan je gedachten verstikken en je belagen met zelf ondermijnende ideeën. Het duidelijkst bij tennis zie je die strijd tegen angst (en dus mogelijk verlies) opkomen bij de stand 40-40.

Wil je weten welke geestelijke vermogens je nog meer kunt beïnvloeden? Lees dan hier verder.

Test jezelf

Dankzij nieuwe testen kun je veel meer dan vroeger diverse gezondheidsaspecten zelf testen. Zo kun je zelf goed de vinger aan de pols houden over je eigen gezondheid.

Op de volgende link kun je lezen hoeveel er mogelijk is en of het om bloedonderzoeken speeksel,- urine- of ontlastingsonderzoeken gaat.medivere

Mocht je huisarts, of therapeut deze test niet kunnen interpreteren? Er is een speciaal Medivere-spreekuur waar hij/zij (en jijzelf ook) alle Medivere-testen met een deskundige kunnen overleggen.

Bronvermeldingen

– Ik voel n/iets voor verandering, Tessa Gottschal
– http://www.tennismentalskills.com/author/admin Mindfulness-Based Tennis Psychology
– you tube filmpje http://www.tennisnow.com/Blogs/NET-POSTS/November-2016/Watch-Djokovic-on-Power-of-Love,-Meditation.aspx

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen