skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Mediteren geeft hersenveranderingen

Er verschijnen van die wetenschappelijke studies, waar je echt blij van wordt. Afgelopen maand is het onderzoek gepubliceerd, dat aantoont dat mediteren tot gunstige hersenveranderingen leidt. Aantoonbaar is, dat mediteren je geheugen en leervermogen versterkt.

Het leven zou het leven niet zijn als er niet een ‘maar’ om de hoek komt zeilen. Nieuwsgierig wat het ‘addertje’ is? Lees dan verder.

Geen geitenharensokken

Op mijn site lees je dat er -gelukkig- steeds meer wetenschappelijke studies verschijnen over mediteren. Het geitenharensokkengehalte van mediteren verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat is mooi nieuws. Vooral in deze zelfzorgtijd is dat een enorme winst. Mediteren kan met het grootste gemak thuis gedaan worden. De basisbeginselen zijn makkelijk aan te leren. Kortom: het is een prachtig medicijn voor iedereen om in huis te hebben.
En eenmaal aangeleerd is het een goedkoop middel, dat op enorm veel klachten gunstig inwerkt. Kun je het beter treffen?

In de januari editie 2011 van het tijdschrift ‘Psychiatry Research: Neuro-imaging’ verscheen dit jaar een opvallend artikel. Volgens de wetenschappers is het de eerste keer, dat aangetoond is dat mediteren tot hersenveranderingen leidt.
Eerder hadden andere wetenschappers wel ontdekt, dat er structurele hersenveranderingen plaatsvinden door meditatie. Maar, zo werd gesteld: ‘Ze konden niet aantonen dat het alleen meditatie was, dat deze veranderingen daadwerkelijk veroorzaakten.’ De groep wetenschappers van het Massachussets General Hospital borduurden voort op ontdekkingen uit eerdere studies. Studies, die aantoonden welke gebieden in de hersenen verschillen laten zien, die geassocieerd worden met meditatie-activiteit.

Hersenscan

Dankzij analyses van hersenscans vonden deze wetenschappers veranderingen op die hersengebieden, waarvan bekend is dat ze belangrijk zijn voor het leervermogen, het geheugen en in hersenstructuren, die geassocieerd worden met zelfbewustzijn, mededogen en het vermogen tot introspectie (zelfreflectie). Allicht werd ook zichtbaar hoe de amygdala profiteert van meditatie. In eerdere nieuwsbrieven las je hier al over.

In het verleden dacht men, dat de goede effecten die mediteren geeft voornamelijk kwamen vanwege de ontspanning, die het teweegbrengt. Zoals het belangrijke effect, dat het heeft op de amygdala. Deze ontdekking echter opent meer perspectieven. Dan zou bijvoorbeeld mediteren ook bij PTTS (post-traumatic stress syndroom) kunnen worden ingezet.

En dan het bekende ‘maar, …’

Tot zover het goede nieuws. Dat mediteren zo uitpakt, was meditatie-deskundigen al langer bekend. Desondanks is het mooi, dat wetenschappelijk deze hersenveranderingen aangetoond worden. De proef, waarmee dit bewezen werd liet de proefpersonen 8 weken lang elk dag zo’n half uur mediteren. Er werd gemediteerd op het niveau van aandachtsmeditaties. Dat is het makkelijkste niveau. Je kunt meditaties op verschillende manieren indelen. In het boekje ‘Psychisch sterker door mediteren’ (uitgave voorjaar 2011) lees je daar meer over. Zo kun je een verdeling maken in aandachts-, versterkings- en gewaarwordingsmeditaties. Onder aandachtsmeditaties vallen van mijn cd’s, de cd ‘Mindfulness’ en de cd ‘Goed ontspannen, goed slapen’.

Mediteren geeft hersenveranderingen

Wil je hersenveranderingen bewerkstelligen, dat moet je dus lang mediteren. Ongeveer een half uur per dag, elke dag opnieuw. Het is niet voor niets dat de TM-beweging (Transcedente Meditatie) adviseert twee keer per dag 20 minuten te mediteren. Je raadt vast al waar dan het probleem zit.
Om elke dag, jaar-in-jaar-uit een half uur te mediteren. Wie krijgt dit voor elkaar? Enthousiast wordt het de eerste maanden vol gehouden en dan verwatert het. En voor je het weet, zeg je: “Ja, vroeger mediteerde ik ook.”

Meditatie volhouden

Lang geleden toen wij thuis met het gezin TM deden, zei mijn vader op een dag tegen de TM-leraar. ‘Tja, elke dag mediteren. Dat schiet er toch bij in hoor.’ Hij kon een sterkere mantra krijgen (lees: kopen, à la raison van -toen- 350 gulden), was het commentaar. Het probleem van het niet-volhouden was dus bekend. Of een sterkere mantra goed werkte, daar is mijn vader niet achtergekomen. Hij vond het te ver gaan om opnieuw dit bedrag uit te geven. Voor ieder gezinslid had hij al net dit bedrag op tafel gelegd.

Tien minuten meditaties

Ik weet dat bij lang mediteren mensen afhaken. Het is niet vol te houden voor de meesten. Belangrijker echter dan proberen een half uur te mediteren is, dát je mediteert. Vandaar mijn advies “Liever elke dag 10 minuten, dan niet mediteren.” Want een keertje een half uur lang mediteren is niet heel zinvol. Het is lekker ontspannend, maar het geeft geen hersenveranderingen. Lukt het wél om elke dag 10 minuten te mediteren, dan komen er uiteindelijk ook hersenveranderingen. Natuurlijk duurt het langer voordat het zover is. Maar als de andere keuze is, dat je het niet volhoudt. Wat heb je er dan aan?
Wel hoop ik, dat deze wetenschappelijke ontdekking, je stimuleert trouw te blijven aan je meditaties. En wie weet … om je te stimuleren langer te mediteren. Al is het maar een paar keer dat je langer dan de gebruikelijke 10 minuten mediteert. Iedere keer is winst moet je maar rekenen.

Cd’s voor lang mediteren

Mediteer je dagelijks en wil je langer mediteren? De volgende cd’s kun je dan gebruiken:
cd Aura’s & Chakra’s track 1, 2 en 3 achter elkaar doen
cd Emotionele Souplesse track 1, 2 en 3 achter elkaar doen
cd Hara-chakra track 2
cd Goed Ontspannen & Goed Slapen track 1
cd Neutraliteit track 1 en 2, achter elkaar doen
cd Overprikkeling & Alter Major track 4 of als je wilt 3 en 4 achter elkaar doen

Cd’s voor 10 minuten meditaties

Wil je liever korte meditaties? Van ongeveer 10 minuten? Die vind je op de volgende cd’s:
cd Emotionele Souplesse track 1

Cd Gun jezelf rust, alle tracks zijn geschikt
cd Mindfulness alle 4 tracks zijn geschikt
cd Neutraliteit track 1
cd Overprikkeling & Alter Major track 2 en 5
cd Rust & Evenwicht track 1
cd Tegenslag & Vertrouwen track 2, 4 en 5

Ik wens je weer veel succes en heb je weer vragen, bijzondere ervaringen: schroom niet en mail me.

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen