skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

In je kracht staan: verontrustheid & afweer

Angst of  verontrust

In hoofdstuk 4 uit ‘Wil ik wat ik voel?’ lees je diverse onderwerpen die met angst te maken hebben. Angst op zich is goed, het vergroot je veiligheid. Bijvoorbeeld doordat je snel een stap opzij doet voor die vrachtwagen die langs dendert.
Anders is het als je angstig raakt door je eigen gevoelens of gedachten. Beter is het om dit anxiety te noemen.

angstAnxiety

Angst is vaak niet helemaal het juiste woord. Het Engels heeft daar het woord anxiety voor. Wij moeten het doen met een combinatie van woorden als bezorgdheid, onrust, ongemakgevoelens, ongerustheid, nervositeit (zenuwachtig zijn), bevreesdheid of een verontrustend gevoel.

Dit kan ontstaan als iemand je op een speciale manier aankijkt, je iets stuk maakt, laat vallen, de ander een pestbui heeft of grof vloekt, etc. Allerlei mogelijkheden waarbij je misschien niet weet wat je moet zeggen of doen.

Fysiek of emotioneel gevaar

Zolang je geen verschil maakt tussen een werkelijk fysieke dreiging – zoals die langs denderende vrachtwagen – en bijv. de vrees voor een sneer van je gefrustreerde collega komt het gevaar van afweer om de hoek kijken.
De een schiet direct door naar een afweer, een ander schiet eerst in angst en stapt daarna over op een afweer.
Beide zorgen dat je niet in je kracht staat.

Grapjes maken

Al lijkt een afweer een handige manier om de ongemakgevoelens weg te poetsen. Zoals grapjes maken, stil als een muis rondlopen, extra gedienstig worden, stoer doen, in begrip gaan zitten, in je hoofd gaan zitten en noem maar op. Het voordeel is dat je niet langer meer die ongemakgevoelens merkt. Het nadeel is dat je je lichaam zo niet kunt foppen. Met name je (autonomische) zenuwstelsel vindt dit maar niets.angst
Dat is technisch een beetje ingewikkeld verhaal (zie uitgebreide info op blz 145 t/m 153 van het boek), maar het komt erop neer dat als je dit vaak doet via de amygdala je zenuwstelsel dit verontrust raken (anxiety) als een lichamelijk gevaar gaat zien. Dus kunnen er ook lichamelijke reacties ontstaan!

Doen alsof

Probeer het je zo voor te stellen dat terwijl jij net doet alsof je geen last hebt van je mopperende en gefrustreerde collega, je lichaam probeert te vluchten voor een denkbeeldig voorbij denderende vrachtwagen.
Dan moet je niet verbaasd zijn als jij aan het eind van de dag doodmoe bent, toch? Of allerlei andere klachten heeft, spijsverteringstoestanden, pijnen, enz.

Kort en goed: angst mobiliseert je lichaam om zichzelf lichamelijk te beschermen, terwijl verontrust raken (anxiety) je aanzet om jezelf psychologisch te verdedigen. Je kunt niet vluchten voor die bevreesdheid (anxiety), je kunt het wel verstoppen via een afweer, maar daarvoor betaal je wel een pijnlijke prijs.

Samengevat:

Angst is een lichamelijke reactie ontstaan door fysiek gevaar.

Verontrustheid (Anxiety) is een lichamelijke reactie ontstaan door een gevoel.

 

Dat laatste betekent dat je ook je gevoel dus bij de oplossing moet betrekken!

Dat laatste kan lastig zijn als je lang gewend bent om afweer te gebruiken in plaats van durven uit te komen voor je gevoel. Gelukkig is voelen heel normaal en kan je dat weer leren, soms met de hulp van een goede therapeut. In ieder geval is het dan goed om te mediteren. Je amygdala moet dan tot rust komen. Een geschikte keuze is de cd Rust & Evenwicht. De cd Emotionele Souplesse kan ook goed helpen om de scheidslijn tussen werkelijke fysieke angst en emotionele/mentale angst beter ter onderscheiden.

Back To Top

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen