skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Het belang van Neutraliteit, deel 1 over betere prestaties

Wie kent ze niet? De zeurende, slome of heetgebakerde collega? De chef die onduidelijk, drammerig of chaotisch is? En wat te denken van een ongeduldige, onbeleefde of onhebbelijke klant. Kortom: de mensen waarmee je werkt kunnen je leven fiks vervelend en lastig maken. Dat zijn bij uitstek de momenten waarop neutraliteit je kan redden. En dankzij meer neutraliteit verhoog je jouw prestaties.

Cd Neutraliteit

CD Tessa Gottschal Neutraliteit, de sterkste energie-beschermer

Met de meditatie cd ‘Neutraliteit’ leer je deze nare situaties op een bruikbare en opbouwende manier te benaderen. Hoe kan dat? In zulke situaties heeft het weinig zin om ontspanningsmeditaties, angstverlagende, of mindfulness-meditaties te doen.
Die geven wel een beetje soelaas, maar onvoldoende om écht bestand te raken tegen de klagende, klierige of klungelende medemens. Deze situaties vragen om psychologische meditaties. Meditaties die helpen kalm en beheerst te blijven én met de cd Neutraliteit tegelijkertijd inzicht geven in je eigen gevoels- en denkwezen. Inzicht waarom je zo geraakt wordt door die ander. Goed toegepast kunnen ze zelfs tot dieper inzicht leiden in het gevoelsleven van de ander. Hoewel dat niet het eerste doel is van deze cd.

Meer zelfkennis en beheersing

Door combinatie van verhoging van je zelfkennis en meer emotionele beheersing kun je ánders met de situatie omgaan. Zo anders dat je niet langer het gevoel hebt je je moet verdedigen of verontschuldigen. Of dat je ongeduldig, geïrriteerd of onzeker wordt door het gedrag van die ander.
De cd Neutraliteit heeft twee tracks (afgezien van de Basismeditatie). De eerste track stimuleert dat je goed bij jezelf blijft, wat er ook om je heen gebeurt. De oefening duurt 14 minuten. Vaak hoor ik dat mensen deze track doen voordat ze gaan werken. “Ik kan de werk-druk dan veel beter aan” vertellen ze me. “Ik laat me minder gek maken, niet door de drukte en niet door mijn collega’s/klanten.”

Ingebouwde controle

Samen met track 2 duurt de oefening 26 minuten. In de tweede track komt -met behoud van de emotionele beheersing- het vervolg. In de meditatieve voorstelling train je hier met iemand die je vervelend of lastig of ‘wat dan ook’ vindt. Een collega of familielid die je bijv. telkens weet te ergeren. Op een speciale manier oefen je met deze persoon. De oefening is zo opgebouwd dat je kunt controleren of je al zo gegroeid bent dat die ander geen negatieve impact op je heeft!

Schijnoplossingen

Zodra de oefening niet goed lukt is, dat het signaal dat je nog afweermechanismen hanteert. Afweermechanismen zijn emotionele en mentale schijnoplossingen. Het hanteren daarvan betekent, dat je nog niet handelt vanuit je kracht. Je reageert nog bijvoorbeeld uit verdediging of verontschuldiging.Alles daarover lees je in de boeken ‘Ik ben van gisteren’ of ‘Ik voel (n)iets voor verandering’.  (Beiden zijn qua inhoud hetzelfde; alleen de titel verschilt.)

Grote lastposten …

Heb je al járen lang last van die ene persoon? Doe dan de oefeningen minimaal 40 dagen. Het hangt er ook vanaf hoe goed je jezelf (en dus je afweermechanismen) al kent. De praktijk laat zien dat een periode van 40 dagen lang track 1 en 2 in zulke situatie het beste resultaat geeft.

Back To Top