skip to Main Content
tessa@gottschalmeditaties.nl | Nieuwsbrief ontvangen? Klik hier om je in te schrijven.

Gezonde relaties

In een vorige nieuwsbrief raadde ik je aan, als je opzag tegen persoonlijke toestanden of vervelende ontmoetingen om je daarop voor te bereiden. Met een speciale meditatie kun je je uitstekend wapenen tegen de ‘vermoeiende medemens’. Niet dat die persoon er leuker van wordt, dat niet. Wel kun je die ander dan beter velen en dat is soms al enorm veel winst. Zeker bij de verplichte sociale bezoekjes.

Standaard stijgen de bezoeken aan de advocaat voor echtscheiding na de december feestdagen en na de zomervakantie. Natuurlijk heeft dat niets met de feestdagen of je zomervakantie zelf te maken, maar met wat je je op dat soort momenten beter realiseert. Waarom dit zo is en hoe je meditatie kunt gebruiken om dit voor te zijn, dat is het onderwerp van deze nieuwsbrief.

Feestdagen en vakantie

Vakantie en de decemberfeestdagen –vooral Kerst en Oud & Nieuw- zijn mondiaal momenten waarbij je jezelf gaat afvragen: ‘Ben ik echt gelukkig? Gelukkig met mezelf, mijn manier van leven, met mijn partner?’ Dit gevoel wordt extra gevoed door films en reclames, die een gelukkig, onbekommerd familieleven voorspiegelen. Als er dan al langere tijd een vaag besef in je is, dat dit niet zo is, dan wordt het op zo’n moment lastiger dat knagende gevoel weg te drukken. Precies hetzelfde gebeurt met langere vakanties. Zijn er sluimerende ongenoeggevoelens? Juist tijdens zo’n periode van rust, beoogd plezier en ontspanning komen ze naar boven en vragen je aandacht. Als je dan niet gelukkig bent met je partner, kun je tijdens dat soort dagen niet langer meer aan die gevoelens ontsnappen.

Scheidingen

Juist doordat je dan niet meer verstoppertje kunt spelen met wat je echt voelt, beseffen meer mensen dat ze maar doorsukkelen. Dat kan leiden tot een gezond besef dat het geluk aan ze voorbij gaat en dat ze in actie moet komen. Dat is een van de redenen waarom er na de zomervakantie en feestdagen zoals Kerst en Oud & Nieuw een piek aan echtscheidingen is. De tijd voor actie is aangebroken.

Je geluk sturen

Toch is er een makkelijkere en soepelere weg. Het is tenslotte niet prettig om zaken zó lang te laten doorsudderen totdat ‘de bom barst’. Het is een verspilling van je tijd, je geluk, je mogelijkheden en van elkaar. Maar hoe dat je dit? Wat voor rol kan meditatie daarin spelen?
Als je al mediteert, dan weet je dat in het begin het niet meevalt je aandacht erbij te horen. Een van de redenen is, dat je geest simpelweg niet gewend is ‘aan de leiband te lopen’.

Normaal heeft het de vrije teugel en springt het vrolijk alle kanten op. Spontaniteit noemen we dat, enthousiasme, creativiteit. Dat zijn ingrediënten die daar zeker inzitten, maar als je niet oppast, kan het ook ongestructureerdheid zijn, gebrek aan richting, of gezonde discipline. En in het begin heeft het vermogen om je aandacht bij de meditatie te houden ook gewoon te maken met onervarenheid, ongetraindheid.

Eerlijkheid

Dat heen en weer springen van je geest, mentale onrust, of emotionele hectiek komt echter óók als jij niet het beste gezelschap bent voor jezelf. Doe je alsof? Alsof je gelukkig bent, je leven lekker op de rit hebt; terwijl je dat niet zo voelt? Bij meditatie komt naar voren of dat echt zo is. En dat uit zich vaak in onrust. Je kunt maar niet stilzitten, het lukt maar niet om je te concentreren. Nee, geen wonder. Want als je dat zou doen, móet je gaan beseffen dat je jezelf in de weg zit. Dat je niet eerlijk bent tegenover jezelf.

Dat je zo af en toe niet helemaal eerlijk tegenover een ander bent, daar kan je geest best mee leven. Niet eerlijk zijn tegenover jezelf echter niet! Dat knaagt en vreet. Zo lang je maar druk-druk-druk bent kan dat gevoel niet naar boven komen en met meditatie –wat rust betekent- dus wel.

Vandaar dat het goed voor jezelf is om geregeld te mediteren. Het helpt je voeling te houden met je ware zelf. Twee nieuwsbrieven geleden kon je lezen hoe de cd Neutraliteit je helpt om vervelend of onaangenaam gedrag van anderen je niet urenlang bezig te houden. Met de cd Emoties & Gevoel zorg je dat je contact houdt met je diepere gevoelsleven. Misschien dat je nog weleens dan verstoppertje speelt met jezelf. Dan zul je echter het continue bewúst weten dat je het doet. En dat helpt je om te voorkomen dat je je echte gevoel zo ver wegstopt, dat eerst ‘de bom moet barsten’ voordat je eerlijk bent tegenover jezelf. En dat kan je weer een breuk in een vriendschap schelen of een echtscheiding voorkomen. Dat is goed nieuws, toch?

Verstoppertje spelen

Nieuwsgierig geworden hoe je meer over jezelf kunt lezen en leren? En wil je meer lezen over al die verschillende manieren waarop je verstoppertje kunt spelen met jezelf? En welke daarvan meer risico’s voor je gezondheid en geluk geven? Lees in Ik voel (n)iets voor verandering vanaf blz 57 over rijpe en onrijpe afweer. Op bladzijde 200 staat een schema waarmee je snel afleest of iemand energetisch -en dus ook psychisch- aan je trekt of duwt. Mensen werken namelijk niet alleen emotioneel of mentaal op je in. Emoties en gedachten hebben een energetische lading. De een is daar gevoeliger voor, dan de ander en afhankelijk van jouw gezinspatronen. Je zogenaamde conditioneringen. Op het tweede chakra kan er bijvoorbeeld op je worden ingewerkt via je emotionele leven. Je partner (collega, broer, vriendin, etc) kan mokken, sip kijken, zuchten of zwijgen gebruiken om zo op je gevoel te werken. Lees: ‘om zijn zin te krijgen’. Of jij hebt snel het gevoel dat je een ander moet opvrolijken; de ander zijn zorgen moet verlichten, moet plezieren als er iets onaangenaams was. Er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden te bedenken. Net zoals de tegenhanger: iemand die zich emotioneel van je afduwt.
De kunst is bij al dit soort zaken dat jij in ‘neutraal-stand’ blijft staan. Dat je niet door een energetische en psychisch ‘duwen’ of ‘trekken’ je gedwongen voelt te moeten reageren. Dat vermogen train je extra met de cd Neutraliteit.
Op onder andere blz 60 uit Psychisch sterker door mediteren lees je ook hoe moe dit trekken/duwen je kan maken. En hoe je hierdoor in een vicieuze cirkel kunt belanden. Het is allemaal niet goed voor je vitaliteit, laat staan voor je gezondheid.

Hangen aan het verleden

En ben je nu nieuwsgierig geworden hoe het toch kan dat je zo ‘gemanipuleerd’ kunt worden? In Wil ik wat ik voel lees je meer hoe je trouw kunt blijven aan je diepste gevoel. Je leest heel helder hoe het –vanuit je jeugd- kan groeien, dat je dat zo natuurlijke gevoel –luisteren naar je eigen gevoel- kunt kwijtraken.
Bovendien kunt je soms heel goed weten waar de oorzaak ligt van bijvoorbeeld angsten, ongelukkig zijn en zo. Maar wat het is dat je daar maar telkens in terecht komt? Alsof je op een of andere magische manier daar niet los van komt? Dát wordt in dat hoofdstuk heel helder uitgelegd, lees meer daarover vanaf bladzijde 66 ‘Macht binnen je relatie(s)’.
Gelukkig kun je -met wat oefening- je natuurlijke gevoel wat je werkelijk belangrijk vindt ook weer terugkrijgen. Juist omdat het zo volstrekt natuurlijk is.

Het is namelijk tégennatuurlijk om niet te doen wat je in je diepste innerlijk voelt. Dat kost aardig wat inspanning. Dit kost veel meer tijd om aan te leren, dan om -opnieuw- te leren trouw te zijn aan je gevoel. Je moet natuurlijk wel oefenen, maar ja ik heb nog niet meegemaakt dat je goed ergens in wordt zónder te oefenen. Of jij wel?

Veel meditatieplezier en schroom niet om je belevenissen te mailen.

Back To Top